2013-07-14

Då har tredje veckan nått sitt slut och vi närmar oss sakta men säkert målet med den här hälsoresan. Som vanligt har både jag och Rebecca fortsatt med att följa vår utstakade väg genom att utföra våra stretchövningar, äta rätt för vår metaboliska typ och träna utifrån det träningsschemat vi satte upp när vi påbörjade If you don't wear it, don't share it!

Denna vecka har fokus legat på aktiv meditation, att samla på oss en massa livskraft och glädje för att balansera vår energiförbrukning. Den typen av aktiv meditation som jag ägnar mig mest åt och som jag tycker ger mig störst effekt är att gå lugna promenader.

En vis man sa en gång: "Walking is man's best medicine" - Hippocrates

Här är lite bilder som sammanfattar veckan från när jag och Rebecca samt två av våra goda vänner var ute i det fina vädret och besökte Häckeberga slott.


Häckeberga slott ligger väldigt fint belägen vid en stor sjö

Vi passade på att gå en runda på skåneleden som går runt slottet. Rundan blev strax över en mil lång.

Vi promenerade både i skogen och längs vidsträckta åkrar. Här är ett böljande kornfält.

Här är Häckeberga slott. Vi passade på att äta lunch i restaurangen när vi ändå var på besök. Vildsvinskorv med potatispuré och dijonkokta puylinser stod på menyn.
Det är vad jag kallar riktig mat och det åt vi alla med mycket gott samvete, vi passade faktiskt även på att dela en efterrätt.

För att göra en snabb sammanfattning av hur veckan visat sig på vågen så har Rebecca fortsatt att tappa i vikt. Denna veckan har hon gått ner ca 0,5 kg och har sen starten för 3 veckor sedan tappat 3,7 kilo och håller en stadig takt. Hon har även förbättrat sig markant inom alla de övningar som står på träningsschemat vilket tyder på att balansen mellan vila och träning är rätt och att kosten gör sitt för optimal återhämtning. Jag har också tappat i vikt, dock är det inte riktigt det jag vill men känner ändå att jag gör stadiga framsteg i gymmet och känner att jag blivit piggare och starkare och samlat på mig mer energi. Noterbart är dock att jag ser ut att ha tappat kroppsfett och inte muskler då jag har fått ökad definition kring mina muskler, vilket är en bra sak.

Här är en sista bild som knyter samman säcken för denna veckan, god och nyttig mat för en mysig kväll

Fruktsallad, hemmagjorda bullar, morötter med dippa och lite mörk choklad. Givetvis ekologiskt i största möjliga mån.

Nästa vecka kör vi på som vanligt igen! If you don't wear it, don't share it!


Johan

Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!








Upplagd söndag, juli 14, 2013 av Johan Drott

2013-07-12

Jag har skrivit tidigare om meditation och att jag använder mig av det för att hantera mina stressnivåer och för att varva ner efter en hektisk dag. Många jag pratat med tycker det här med meditation är någonting konstigt och förkastar gärna idéen innan man provat. Om det är någonting jag lärt mig genom alla dessa år med att läsa böcker om hälsa är det att närma mig nya koncept och idéer med ett öppet sinne. Meditation i olika former fungerar väldigt bra för mig, att meditera betyder inte att man nödvändigtvis måste sitta på en matta med tända ljus och benen i kors i flera timmar, om man nu inte vill göra det så klart. Utan det finns många olika typer av meditation, t.ex kan en stillsam promenad vara en typ av meditation. Målet när jag mediterar är att rensa huvudet och ta vara på lugnet i stunden.

Här är ett bra tips från Paul Chek om aktiv meditation som jag tycker fungerar väldigt bra. Jag har använt mig av aktiv meditation ett flertal gånger. Främst gör jag det i samband med när jag stretchar för stretching för mig är redan en form av meditation.

Anledningen till varför jag mediterar är för att balansera energin jag spenderar med den energin jag ackumulerar, alltså förhållandet mellan Yin och Yang. Meditation är också ett perfekt tillfälle att släppa alla de saker som tynger och oroar mig och har gjort att jag kan tänka klarare med ett öppnare sinne.

Här är en video där Paul Chek demonstrerar en form av aktiv meditation. Testa det gärna och se vad ni tycker!



Ha det bra!


Johan

Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!



Upplagd fredag, juli 12, 2013 av Johan Drott

2013-07-10

De flesta av oss kan nog relatera till de dagar (oftast söndagar...) då man inte känner för att laga mat utan vill ha något snabbt, gärna salt, fett och hemlevererat. Har man som jag och Johan valt en hälsosammare livsstil så är det inte ett alternativ att beställa hem en pizza trots att det kan kännas enkelt och bekvämt. Just en sådan söndag hade vi nyligen och jag bestämde mig för att göra en pizza. Pizza är trots allt snabbt, enkelt och kan göras med det som finns hemma. Perfekt om man har lite rester av kyckling, kött, diverse pålägg, grönsaker m.m. Med andra ord kan man göra pizza som kan ätas helt utan att smutsa ner samvetet men ändå tillfredsställa suget. Därför delar jag med mig av min favoritpizzadeg som lämpar sig för de flesta.





Glutenfri pizza deluxe

Pizzadeg:

Ingredienser:

- 100 g riven ost
4 ägg
- 0,75 dl vatten
- 1 msk fiberhusk
- 0,5 dl mandelmjöl
- 0,25 dl kokosmjöl
- Lite salt

Gör så här:

1. Börja med att sätta ugnen på 175 grader.


2. Använd elvisp och vispa ihop alla ingredienser men rör i osten sist. 


3. Låt stå ca 5 min. Fördela degen tunt på en plåt.

4. Grädda i ugn ca 15 minuter




Tomatsås:

Ingredienser:

- Tomatpuré
- Basilika (gärna färsk, men vi har alltid lite olika örter i frysen och fryst basilika går lika bra)
- Salt och peppar


Gör så här:

Blanda ihop alla ingredienser i en skål. Fördela ett jämnt lager på den bakade pizzabotten. Lägg sedan på önskat pålägg på pizzabotten och grädda i 200 grader tills osten smält och allt fått fin färg!

Jag väljer nästan alltid mozzarella och riven ost, men så är jag väldigt förtjust i mycket ost på pizzan. Utöver ost har jag gärna som i detta fall ekologisk salami och svamp på pizzan. Som sagt, använd det som finns till hands och prova gärna något nytt!
Till pizzan gör jag alltid en vitlökssås, det är ju så gott. Jag varierar gärna även den, men till pizzan valde jag följande variant:
Vitlökssås:
Ingredienser:


- 1 burk creme fraiche
- 1 pressad vitlöksklyfta
- Rivet citronskal efter smak
- Salt och peppar.
Gör så här:

Blanda samman alla ingredienserna i en skål. Avsluta med att riva i lite citronskal och rör om.

Riven citron ger en fräsch och lätt smak vilket är gott till den matiga och ostiga pizzan.


Till detta serverades en fräsch grönsallad.


Hoppas det smakar!

Rebecca

Upplagd onsdag, juli 10, 2013 av Johan Drott

2013-07-09

Såhär i sommartider är det många som vill bli av med det där fettet som samlar sig kring midja, lår och rumpa. Det finns många produkter ute som säger sig kunna råda bot på dessa problem genom att äta piller, dricka pulver, träna varje dag i veckan etc. Själv tycker jag det låter som galenskap, hälsa och fettminskning kommer inte i piller eller i pulverform utan från en balanserad och individanpassad livsstil.

För att bli av med fett och hålla det borta krävs det att du blir hälsosam och börjar lyssna på din kropp och de signaler den ger.

Här är några av mina bästa tips för fettminskning och bättre hälsa:

1. Ät efter din metaboliska typ. Ta reda på om du är av protein- , mixad- eller kolhydrattypen och ät där efter. Läs detta inlägget för mer information: Metaboliska typ.

2. Ät ekologiskt i den mån du kan och ät endast rena råvaror utan tillsatser. Det vill säga, laga din mat själv. Ät bara riktig mat, du kan läsa mer om det här: Vad är riktig mat?

3. Balansera din träning. Intensiv träning passar inte för alla, börja lungt och lyssna på din kropp. När du genomfört ett träningspass ska du känna dig uppfriskad och inte utmattad. Något så enkelt som en promenad kan göra underverk. Undvik att genomgå långa konditionsträningspass, t.ex löpning och fokusera mer på funktionella övningar som utmanar kroppens balansförmåga. Men återigen, börja lungt och jobba dig uppåt.

4. Stressa ner. Se till att balansera energin du spenderar med energin du ackumulerar. Ta lugna promenader, testa meditation eller gör något som du tycker ger dig mer livsenergi än det tar.

5. Drick mycket vatten. Hungerkänslor är ofta kroppen som skriker efter vatten så om du känner dig hungrig, drick alltid lite vatten innan och se om hungerkänslorna går över. Du kan räkna ut ditt rekommenderade vattenintag med den här formeln: (kroppsvikt x 0,033 = X antal liter. Ex: 90kg x 0,033 = 2,97 Liter)

6. Se till att optimera din dygnsrytm. Gå upp med solen och lägg dig med solen. Undvik att sitta uppe framför dator/tv sent på kvällen då det gör det svårare att sova. Undvik också stimulerande drycker så som kaffe och vissa sorters te då de kan öka stresshormonen vilket hindrar dig från att sova.


Detta är lite kort några av de saker jag själv använder mig av dagligen. Det finns fler faktorer som spelar in för att uppnå optimal hälsa men börjar du med att bemästra dessa kommer du vara mycket hälsosammare än de flesta och ha en kropp som bevisar det.

För er som behöver mer individanpassad hjälp eller fler tips och idéer är det bara att höra av er via kontaktformuläret som du kan hitta här eller under fliken kontakt i huvudmenyn.

Lycka till!

Johan

Upplagd tisdag, juli 09, 2013 av Johan Drott

2013-07-08

Då är ännu en vecka slut och en ny har påbörjats. Det har redan gått 2 veckor men det är fortfarande en bra bit kvar innan jag och Rebecca har nått vårt mål med denna hälsoresa som slutar 1 Oktober.

Egentligen kommer vår resa mot bättre hälsa och välmående aldrig att ta slut, den kommer bara övergå i nya former och skepnader men för att ständigt kunna ta sig framåt och fortsätta utvecklas är det viktigt att sätta upp tydliga mål. Med tydliga mål som går att mäta på något sätt är det enklare att hålla motivationen upp men det blir också lättare att styra sig själv och sitt liv mot en fast punkt.

Du kan läsa mer om varför vi håller på med If you don't wear it, don't share it! i vårt inledningsinlägg som du hittar här: Vi har hälsa som livsstil.

Under veckan som gått har vi båda fortsatt med att komma in i rutinerna och hitta balansen mellan energi vi spenderar och energi vi ackumulerar. Vid varje veckoslut går vi båda igenom våra träningsresultat för att se att vi ständigt förbättrar oss vilket vi i nuläget gör. Om vi däremot vid något tillfälle märker att resultaten stannar av eller går åt fel håll måste vi börja se över om vi får tillräckligt med vila, mat eller om övningarna i träningsprogrammet är tillräckligt utmanande.

Under veckan har jag fokuserat mycket på maten jag äter för att ytterliggare individanpassa den för mina specifika behov. Till hjälp har jag använt mig av metabolisk typing och en matdagbok.  Rebecca har också tittat en del på kosten men på ett annat sätt. Just nu fokuserar Rebecca mer på periodisk fasta och har haft väldigt goda erfarenheter från det. Mer om hur hon går till väga kommer hon själv att berätta om i ett framtida inlägg.

Under veckan har vi också använt oss av 80/20-regeln. För oss innebär det att vi lever enligt Hälsa som livsstil 80% av tiden men har möjligheten att släppa på tyglarna 20% av tiden. Eftersom Rebecca firade sin födelsedag denna veckan var det ett perfekt tillfälle att utnyttja de tjugo procenten till att verkligen njuta av god mat, dricka och en smarrig efterrätt. Eftersom vi stod för all mat själva till födelsedagsfesten kunde vi styra vilken mat som serverades. Vi tillagade en stor grillad tacobuffé med kyckling, lax och kött vilket egentligen allt är inom ramarna för Hälsa som livsstil. Dock passade vi på att unna oss både ett och två glas vin/öl tillsammans med familj och goda vänner.

80/20-regeln passar utmärkt när den kan användas på ett sätt som gör mer nytta än skada. Stressen över att alltid försöka leva nyttigt eller äta på ett visst sätt kan skapa större skada än det är att vid några tillfällen äta eller dricka något onyttigt. Personligen tycker jag att 80/20-regeln har gjort att jag uppskattar de stunder mer när jag kan njuta av t.ex en kall öl och någon god mat som jag normalt sätt inte brukar äta av olika anledningar. Dock har detta avvikandet inte gjort att vi på något sätt har tappat riktningen eller farten mot det mål vi har utan nu är det direkt tillbaka till If you don't wear it, don't share it! och nedräkningen inför resan till Tanzania/Zanzibar fortsätter.

Ha det bra och fortsätt följ med på resan If you don't wear it, don't share it!

Johan

Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!



Upplagd måndag, juli 08, 2013 av Johan Drott

2013-07-07

Under denna veckan har jag börjat föra en matdagbok, anledningen till det är dels för att hitta eventuella matkänsligheter men också för att trimma in hur jag äter för min metaboliska typ som ett steg på resan If you don't wear it, don't share it!. Matdagboken har fungerat bra att fylla i och det har ökat min medvetenhet om hur den mat jag äter påverkar mig. Även om det är förtidigt att dra några definitiva slutsatser från min matdagbok upplever jag att jag nu lyssnar mer på min kropp och tydligare kan koppla samman olika signaler till den mat jag ätit.

Jag har använt min matdagbok likt följande:

1. Namnge måltiden (ex: frukost, lunch etc.)
2. Skriv ner vad du åt för något och hur mycket du druckit.
3. Uppskatta fördelningen mellan kolhydrater, protein och fett. (K: 75% PF: 25%, K: 50% PF 50%, K:25% PF 75%)
4. Skriv ner kommentarer och hur du känner dig direkt efter och alla symptom du känner fram till nästa måltid.
5. Skriv en övergripande kommentar för hela dagen där du även sammanfattar hur du sov.

Här är några utdrag från min matdagbok:





Eftersom min metaboliska typ är proteindominant bestod min måltid av ca 75% protein och fett tillsammans med ca 25% kolhydrater. För just den här specifika måltiden upplevde jag ingen negativ inverkning på min energinivå dock som bilden visar fick jag symptom som huvudvärk och att magen gör ljud. Detta är symptom på ett matsmältningsproblem som bör åtgärdas för att inte bli värre. Om symptomen beror på matkänslighet kan det vara så att jag måste börja rotera råvarorna i min normala diet mer eller att jag måste utesluta något under en tid eller utesluta helt. Matkänslighet som man själv skaffat sig genom att inte rotera kosten tillräckligt går att bli av med medans genetisk känslighet inte går att göra något åt.




Om vi nu istället tittar på en annan måltid där jag äter en helt annan typ av råvaror dock med samma  proportioner kan vi se att jag inte upplevt några negativ symptom alls. Vi kan därigenom dra slutsatsen att problemet inte ligger bland förhållandet mellan kolhydrater, protein och fett utan hos någon eller några råvaror.


Denna måltiden består till stor del av precis samma råvaror som den första måltiden, detta var rester som jag åt till lunch. Om vi tittar närmare på symptomen kan vi se att de stämmer överens med de symptom jag fick förra gången jag åt denna typen av mat. Slutsatsen man kan dra är att någonting bland de uppskrivna råvarorna påverkar min kropp på ett negativt sätt som får den att säga ifrån. För att lista ut exakt vilken det är krävs det mer djupdykning men min ganska säkra gissning i detta fallet är att det är mjölkprodukter som ställer till med bekymmerna.


Detta är ett exempel på en frukost jag åt. Det som skiljer denna från andra frukostar jag brukar äta är att den består av 50% kolhydrater och 50% protein och fett. Detta är inte den optimala sammansättningen för min metaboliska typ utan passar bättre för personer av den mixade typen. Resultatet av att jag inte åt enligt min metaboliska typ är att min energi blev lidande vilket vi kan utläsa från kommentarerna jag skrivit kopplat till måltiden. Denna måltid hade passat bättre efter ett träningspass, då är det mer lämpligt för personer av den proteindominerade typen att äta mer kolhydrater. En extra portion kolhydrater än vad din normala metaboliska typ rekommenderar brukar vara lämpligt för att skynda på återhämtningen utan att påverka energinivån negativt.

Så här har jag ställt upp min matdagbok men det finns givetvis många varianter och du kan lätt skapa en själv. De punkter som jag tycker är viktigast att ha med är de 5 punkter jag skrev tidigare i inlägget. Jag tycker också det är viktigt att du håller koll på vad du dricker och hur mycket. Det är speciellt viktigt att få i sig tillräckligt med vatten eftersom alla processer i kroppen är beroende av vätska.

Du kan räkna ut din rekommenderade vattenkonsumtion med den här formeln: Kroppsvikt (kg) x 0,033 = X,xx liter/dag. Exempel (70kg x 0,033 = 2,31 liter vatten/dag). Om du dricker kaffe eller te bör du öka din vattenkonsumtion något.

Jag kommer fortsätta att föra matdagbok ett tag framöver till jag känner att jag inte behöver den längre för att ta itu med de symptom som jag upplever just nu.

För någon av er matdagböcker och hur har det i så fall fungerat för er?

Ha det fint allihopa!

Johan


Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!

Glöm inte att gilla Hälsa som livsstil på Facebook: www.facebook.com/halsasomlivsstil


Upplagd söndag, juli 07, 2013 av Johan Drott

2013-07-04

Målet med holistisk hälsa är att individanpassa alla de parametrar associerade med en god fungerande kropp och ett välmående sinne, detta är därför ett viktigt steg på min och Rebeccas hälsoresa If you don't wear it, don't share it!.

Alla är vi individer och även om vi i grund och botten fungerar på samma sätt finns där skillnader som måste tas i beaktning när vi talar om hälsa och designar allt från träningsprogram till kostscheman.

Idag har jag tänkt prata lite om hur jag individanpassat min kost utifrån mina behov och hur du själv kan ta reda på vad som är rätt för just dig.

När det kommer till kost finns det många delade meningar om vad och hur vi bör äta. Det finns fler dietböcker än jag någonsin kan läsa men väldigt få av dem är anpassade utifrån människors individuella behov. Vi har allt från LCHF, GI, Atkins, Medelhavsdieten, vegetarisk kost och så vidare där alla säger att detta är sättet vi bör äta. Nu på senare tid är det mycket LCHF och att det är den enda rätta vägen, innan dess var det GI, Medelhavsdieten osv. Jag tror ni förstår var jag är påväg. Dieter är lite som mode, det kommer och går.

Även om många mår bra på t.ex LCHF eller medelhavsdieten är det ingenting som säger att det fungerar för alla. Det är därför fel väg att gå att rekommendera en typ av diet till någon utan att först tagit reda på personens individuella förutsättningar. Ta reda på de individuella behoven kan man göra genom någonting som kallas för metabolisk typ. Vad det innebär är att man tar reda på det optimala förhållandet mellan kolhydrater, protein och fett för en enskild individ. Utifrån den metaboliska typen kan man avgöra om det passar bäst med en LCHF-liknande kost eller någonting motsatt.

Metabolisk typ kan delas in i tre delar.
- Proteintyp - Bör äta en LCHF liknande kost med mycket begränsad mängd kolhydrater. Förhållandet är ca 75 % protein och fett och 25% kolhydrater.
- Mixad typ - Kan äta en en blandning mellan LCHF och medelhavsdieten. Här är förhållandet 50% fett och protein och 50% kolhydrater
- Kolhydrattyp - Detta är motsatsen till proteintypen. Här fungerar man bäst på en kolhydratbaserad kost där förhållandet är ca 75% kolhydrater och 25% protein och fett.



Det som till stor del avgör vilken metabolisk typ vi tillhör är vårt ursprung. Dvs om båda dina föräldrar är av nordiskt ursprung är sannolikheten större att du är en proteintyp än om dina föräldrar är från t.ex. Asien där de är mer åt kolhydrattypen. Anledningen till varför vårt ursprung spelar in beror på vilken mat som finns tillgänglig där vi bor. I norden är tillgången till frukt och grönt begränsad delar av året på grund av vintern och vi förlitar oss mer på kött vilket förklarar varför LCHF fungerar så bra här i Sverige.

Det är dock inte säkert att din metaboliska typ alltid kommer vara den samma. Den kan ändras beroende på faktorer så som stress, träning, svamp- och parasitinfektioner med mera så det gäller att vara vaksam.

Här finns ett test du kan göra för att se vilken metabolisk typ du har:  Testa din metaboliska typ
Frågorna är på engelska och du måste fylla i din epost för att kunna göra testet.

Ett annat sätt att ta reda på din metaboliska typ är att vara vaksam och lyssna på kroppen och genom att föra en matdagbok. Testa helt enkelt genom att laborera med förhållandet mellan fett, protein och kolhydrater och håll koll på när du mår som bäst. Det är här matdagboken kommer in och kan hjälpa dig med det.

I din matdagbok skriver du ner vad du äter och vilket förhållande måltiden har det blir på så sätt lättare att hålla koll hur du reagerar dels energimässigt men även om du har någon form av känslighet mot maten du äter.

I ett senare inlägg kommer jag ge exempel för hur du kan strukturera upp din matdagbok och ge ett exempel från min personliga matdagbok.

Min personliga metaboliska typ är proteintypen, jag äter därför en LCHF-liknande kost. Rebecca är däremot av den mixade typen och kan hantera mer kolhydrater än mig. Men kom ihåg att den metaboliska typen kan förändras under tiden som kroppen är i förändring så inte förrän din kropp är i full balans kan du vara helt säker på vad din metaboliska typ kommer vara framöver.

Detta är var jag åt till kvällsmat idag där förhållandet mellan protein, fett och kolhydrater är ca 75% - 25%.
Ungsbakad lax med sötpotatis- och blomkålsmos med en grönsallad.

Om du vill lära dig mer om metabolisk typ kan jag rekommendera Paul Cheks bok - How to Eat, Move and Be Healty. Eller The Metabolic Typing Diet av William Walcott.

Det var allt om metabolisk typ för idag!

Glöm förresten inte att gilla Hälsa som livsstil på facebook: www.facebook.com/halsasomlivsstil.
På facebooksidan skriver jag saker som händer runt om kring Hälsa som livsstil så gå in och kika. Där får du också reda på när jag postar nya inlägg här på bloggen.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

Johan

Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!

Upplagd torsdag, juli 04, 2013 av Johan Drott

2013-07-02

Nu finns Hälsa som livsstil på facebook. Gå gärna in och gilla sidan och delta i konversationer och dela med dig av tankar och idéer. Håll koll på facebook för uppdateringar om saker som händer kring Hälsa som livsstil som inte står i bloggen.

Här hittar du facebooksidan: Hälsa som livsstil

Ha en trevlig kväll!

Johan

Upplagd tisdag, juli 02, 2013 av Johan Drott

Det har gått några veckor sen jag senast visade er hur det går för min odling. Det har hänt en hel del saker sen sist, grödorna har verkligen börjat växa och jag har redan gjort en första liten skörd av salladen. Det smakar lite extra gott när man själv har odlat fram det.

Här är några bilder som visar hur det går för odlingen.

Sallad och grönkål

Mangold

Basilika som precis börjar gro

Mina kära gurkor

 Gurkorna fick flytta in igen eftersom vädret inte har varit pålitligt. Tyvärr så har den ena plantan tagit mycket stryk av vinden och har tyvärr inte klarat sig. Ni kan skymta den i bakgrunden, alldeles ledsen och hängig. Men de andra två mår bra som tur är.

Jag tycker det är riktigt kul att odla, börjar få mer och mer "gröna fingrar" :)

Ha det fint!

Johan



Upplagd tisdag, juli 02, 2013 av Johan Drott

2013-07-01

Ett steg mot bättre hälsa är att optimera sin dygnsrytm. Sömn är en väldigt viktig komponent i att bli den bästa versionen av sig själv. Sover man dåligt speglar det lätt av sig på andra delar av livet vilket jag själv kan bekräfta. Eftersom ett av mina största problem är just sömnen, jag har svårt att somna och även problem med att sova sammanhängande under längre stunder, är det kritiskt att optimera dygnsrytmen. Även om min sömn blivit mycket bättre sen jag började stressa ner har jag fortfarande inte fullt återhämtat mig.

Brist på sömn har en rad olika negativa hälsoeffekter, under sömnen är det tid för kroppen att återhämta sig både fysiskt och psykiskt. Det sägs att kroppen genomför sin fysiska reparation mellan kl 22 till kl 02 och den psykiska reparationen mellan kl 02 till 06. Det är därför viktigt att ha en dygnsrytm som är optimerad för sömn mellan kl 22 till 06.

Eftersom jag personligen sovit väldigt dåligt under en tid har det påverkat både mitt psykiska och fysiska välmående. Jag har haft problem med mitt kortvariga minne, låg energinivå, humörsvävningar och problem med att känna lycka och göra saker bara för det är roligt. Jag har även tappat en hel del muskelmassa till följd av överträning och lite sömn vilket lett till att min kropp varit i ett nästan konstant kataboliskt tillstånd (nedbrytning).

Sömn är det mest anaboliska (uppbyggnad) tillståndet kroppen kan vara i, det är därför man brukar säga att muskler inte byggs i gymmet utan när man vilar. När man tränar bryts musklerna ner för att sedan återbyggas starkare när man sover.

Så vad är då en normal dygnsrytm?
Det är så enkelt som att följa solen, när solen går ner är det dags att sova och när solen går upp är det dags att stiga upp. Det finns olika hormon i kroppen som står för uppvaknande och sömn som styrs av ljuset, jag har tidigare skrivit ett inlägg om det som du kan läsa här: Sover du för lite?

Några bra tips för att optimera din dygnsrytm är:

- Gå upp med solen och lägg dig med solen
- Undvik stimulerande drycker så som kaffe och starkt te efter kl 15. Koffein stimulerar utsöndringen av stresshormonet kortisol som hindrar dig från att sova.
- Släck lampan. Eftersom sömnhormonen styrs av ljuset är det viktigt att dimma ner belysningen, även ljus från tv:n och datorn påverkar.
- Undvik träning sent på kvällen. Precis som med stimulerande drycker utsöndrar träning även stresshormon vilket kan göra det svårare att somna.
- Matallergi/känslighet kan också påverka sömnen. Om du vaknar mitt i natten och känner dig varm och svettig (nästan febrig) kan detta bero på överkänslighet mot något du ätit. Om du lider av svåra sömnproblem kan detta vara värt att kolla upp.

Under min elimineringsdiet som jag genomförde för några veckor sedan märkte jag att min sömn blev bättre när jag uteslöt vissa råvaror, där ibland mjölkprodukter.

Jag har också märkt att lugna kvällspromenader eller stretching innan jag lägger mig fungerar väldigt bra tillsammans med en kopp Yogi Bedtime som innehåller lugnande örter som i alla fall gör mig sömning, kan vara värt att prova för er andra som också har problem att somna ibland.


Det var allt för idag, vi hörs snart igen.

Johan

Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!

Upplagd måndag, juli 01, 2013 av Johan Drott