2013-05-31

Just nu är jag in en fas där jag testar en massa olika typer av färsk juice för att hitta nya favoriter och för att utvidga min samling av juicerecept.

Dagens juice är en blodrenande juice som är gjord på rödbetor. Just rödbetor sägs ha en renande effekt av njurarna och blodet. På grund av rödbetans starkt renande effekt bör man inta rödbetsjuice i små mängder och alltid blanda ut det med någonting till exempel äppeljuice eller morotsjuice.

Så här ser min juice ut. Härligt röd och jättegod, nedan hittar du ingredienserna.



Innehåll:
- Rödbeta (1st)
- Äpple (2st)
- Citron (1st)
- Gurka (1st)

Tänk på att dricka juicen direkt efter du gjort den eftersom vitaminerna oxiderar väldigt fort när de kommer i kontakt med syre, detta gäller för all juice.

Johan


Upplagd fredag, maj 31, 2013 av Johan Drott

2013-05-30

Idag gjorde jag ihop en bärsmoothie helt fri från mjölkprodukter. Den är snabb och enkel att göra så passar perfekt för när man inte har tid att laga mat och bara behöver få i sig energi snabbt. Det enda du behöver är bär, kokosmjölk och en stavmixer. Receptet hittar du nedan.



Innehåll:
- Hallon
- Blåbär
- Granatäpplekärnor
- Banan
- Kokosmjölk

Jag tog ca en halv deciliter var av bären och granatäpplekärnorna, en liten banan och ca 3 deciliter kokosmjölk. Sen är det bara att mixa ihop alla ingredienser till du får en klumpfri konsistens.

Passar perfekt en varm sommardag när man vill svalka sig med något kallt.

Johan



Upplagd torsdag, maj 30, 2013 av Johan Drott

2013-05-28

Jag har verkligen fått odla din egen mat på hjärnan. Men har man bara platsen och viljan till att göra det varför inte ge sig på det då. Det är en härlig utmaning tycker jag i alla fall.

Utöver mina gurkplantor som jag skrev om i ett tidigare inlägg har jag utökat min odling med ytterliggare en gurkplanta, två avokadokärnor (som förhoppningsvis börjar gro snart), gräslök, sallat, grönkål och mangold.

Nu börjar det bli tajt med plats i solen för alla mina grönsaker så även om det finns fler sorter jag vill odla så får jag hålla mig till dessa. Det är utmaning nog att försöka ta hand om allt det jag redan planterat. Det är trots allt första gång jag odlat på min uteplats. Jag har aldrig tidigare haft särskilt gröna fingrar men nu tycker jag det är riktigt roligt att följa hur det växer och ser verkligen fram emot när jag kan går ut och plocka lite sallad och en gurka från min egen hemmaodling.

Här är några bilder på hur det ser ut just nu.

I växthuset odlas det grönkål och sallat i det översta fatet och mangold i det undre. Det går att skymta några frön som gror på det övre fatet så "so far so good". Vi får se om några veckor hur det ser ut då.

Upplagd tisdag, maj 28, 2013 av Johan Drott

2013-05-27

Nu har jag avslutat min elimineringsdiet där jag uteslöt mjölkprodukter och alla typer av frön och nötter. Det var inte särskilt svårt att hålla mig borta från ovannämnda produkter när jag lagade mat själv, det var däremot svårare när jag inte själv stod för maten eftersom mjölkprodukter gärna letar sig in i recepten.

För att vara helt ärlig så blev det bara 6 hela dagar utan mjölkprodukter, när jag har hos min syster på besök var det grädde i maten som serverades. Men i vilket fall som helst så har jag fått det svaret jag sökte efter och jag har testat ytterliggare en gång för att verifiera resultatet.

När jag återintroducerade mjölkprodukter, i form av grädde och yoghurt kände jag nästan direkt att jag reagerade negativt. Några symptom som jag inte tidigare associerat till mitt intag av mjölk var huvudvärk vilket jag fick kort efter jag ätit grädde. Utöver huvudvärk fick jag tillbaka de symptom jag kände av innan, svullen mage, sämre sömn och behovet av att dricka mer vatten.

Så vad tar jag då med mig från detta?

Jo, jag kommer fortsätta att undvika mjölkprodukter. Jag kommer troligen inte vara så benhård att jag undviker alla typer alltid men kommer i alla fall undvika det i de situationer då jag själv kan kontrollera det. Men det återstår och se hur jag reagerar i framtiden, det kan vara så att jag måste avstå fullt ut men det får tiden utvisa.

Näst på min lista står det att testa en rotationsdiet, dvs man roterar olika råvaror på olika dagar i veckan. Det gör man för att inte bygga upp intoleranser och få en mer varierad kost.

Exakt när jag hoppar på rotationsdieten får vi se, jag ska först läsa på lite mer och lägga upp ett schema så det blir lättare att följa dieten.

Det var allt för idag!

Johan


Upplagd måndag, maj 27, 2013 av Johan Drott

2013-05-26


Det finns många saker som kan påverka hur vi andas. Några av dem är stress och kroppshållning. När vi känner oss stressade dras musklerna ihop och vi blir stela, det får som resultat ett grunt andetag. Med hållning är det samma sak, med dålig hållning kan bröstkorgen vara sammantryckt vilket gör det svårare att ta djupa andetag.

För snabb andning (hyperventilering) eller för långsam andning och grunda andetag sätter kroppen i en stressfull situation. En del barn idag föds med för små huvuden, där skallbenet gör att luftvägarna blir trånga vilket gör att de inte kan få en fullständig syresättning av kroppen. Det kommer i sin tur att påverka stresshanteringen, barn som föds med detta problemet kan komma att lida av kronisk stress och det kommer påverka deras förmåga att utöva fysisk aktivitet. Men varför föds då barn med de här problemen. Enligt Paul Chek så beror det på att mamman har varit undernärd, vilket kan tyckas låta konstigt men att vara undernärd betyder inte att du är jättesmal och håller på att svälta. 

Många i vårt samhälle idag är undernärda och det beror på att kosten inte har alla de födoämnen som kroppen behöver, t.ex. mineraler som zink, magnesium etc. Det beror också på att många lider av matsmältningsproblem vilket kan vara på grund av dålig kost, matallergier eller parasit- och svampinfektioner med mera som gör att kroppen inte kan ta upp all näring den behöver trots att maten innehåller dessa.

Så hur andas man då på rätt sätt?

Upplagd söndag, maj 26, 2013 av Johan Drott

2013-05-25

Näst sista dagen idag, måste säga att jag känner mig riktigt bra så vare sig det inte visar sig bero på mjölkprodukter eller någon av de andra råvarorna jag uteslutit så funderar jag ändå att fortsätta att äta så här.

Till frukost idag blev det en omelett med lite paprika, till det har jag en liten sallad med tomat och ett glas morotsjuice med citron och ingefära.

Ha en härlig dag!

Johan

Upplagd lördag, maj 25, 2013 av Johan Drott

2013-05-24

Då är jag inne på dag nummer 5 av min 7 dagar långa elimineringsdiet. Än så länge har jag inte haft några problem att hålla den men nu kommer helgen då man normalt vill kunna unna sig något. Men det får jag vänta med till nästa helg.

Jag har redan märkt en ganska stor skillnad, istället för att gå runt med en svullen mage är den nu som den bör vara. Jag har också märkt att jag är klarare i huvudet och sover lugnare och djupare. Så jag är nöjd med resultatet, nu är det bara 2 dagar kvar att ta mig igenom innan jag ska börja introducera mjölkprodukter igen så får vi se vad som händer.

Kvällens middag blev en mixad sallad med stekt lax, citron och gräslök. Saknade faktiskt lite gräddfil till gräslöken men det var supergott ändå.


Ha en trevlig fredagkväll!

Johan

Upplagd fredag, maj 24, 2013 av Johan Drott

2013-05-23

Vad ska man äta? Ja ibland är det inte alltid så lätt, speciellt inte när man går på en elemingeringsdiet och inte kan laga ihop vad som helst. Normalt sätt brukar min kost innehålla någon form av mjölkprodukter men det ska jag undvika under mina 7-dagar så då får jag hitta på något annat.

Så till kvällsmat blir det grillad kyckling med en blandad sallad och vinegrette.


Vinegretten består av följande:
- Olivolja
- Sambal oelek
- Vatten
- Rödvinsvinäger

Sen är det bara att leka med mängden tills du får den som du vill ha den. Tänk bara på att inte börja med för mycket olivolja då den smaken lätt kan ta över.

Redan nu på fjärde dagen av elemineringsdieten känner jag skillnad så det ska bli intressant att se vad som händer när jag börjar introducera den mat jag uteslutit.

Ha en bra kväll!

Johan

Upplagd torsdag, maj 23, 2013 av Johan Drott

Jag har hittat en bra länk från Naturskyddsföreningen där de pratar om 8 sätt att döda vanliga myter som brukar komma upp när man pratar om ekologisk mat.



Ses och hörs!

Johan

Upplagd torsdag, maj 23, 2013 av Johan Drott

2013-05-22

Hela denna veckan, det vill säga i lite mer än 2 dagar nu, har jag hållt på med en elimineringsdiet. Anledningen till varför jag gör det är för att jag känner att allt inte är på topp, ibland efter jag ätit känner jag mig svullen och känner också att jag inte är lika klar i huvudet längre. Båda dessa symptom är tydliga tecken på matkänslighet eller intolerans.

Jag har haft några råvaror i åtanke ett tag men nu var det dags att slå slag i saken och prova att utesluta dem. Den största boven tror jag är möjlkprodukter, men jag utesluter också alla nötter och frön samt gluten. Dock försöker jag alltid leva glutenfritt så det får jag på köpet.

Hur går då  elimineringsdieten till?

Jo, det funkar så här!

- Skriv ner de råvaror du tror du är känslig mot och skriv ner de symptom du känner när du ätit.
- Uteslut råvarorna helt i 7 dagar. Det vill säga till 100%, det går inte att synda det minsta!
- Efter 7 dagar börjar du introducera råvarorna tillbaka in i kosten en efter en. Var nu observant på hur du känner dig och skriv ner. Börja inte med att äta alla råvarorna på en och samma gång för då blir det omöjligt att veta vilken som är problemet.
- Om du märker att du reagerar på någon eller något av råvarorna bör du utesluta dem helt i ca 6 månader för att sen testa igen om du kan äta dem. Kroppen behöver tid för att läka från den inflammation som känslighet/introlerans orsakar och 6 månader ger kroppen tid till läkningsprocessen.
- Om du efter 6 månader märker att du fortfarande reagerar på någon råvara bör du undvika den helt.

Det finns olika versioner av elimineringsdieter . Detta är den jag använder vilken jag tagit från Paul Chek.

Här är ett litet tips på vägen om du vill använda dig av elimineringsdieten. De råvaror man brukar bygga upp en känslighet mot är oftast de råvaror man äter mest av. T.ex om du dricker mjölk och äter fil varje dag så bör du testa att utesluta mjölkprodukter.

För att undvika matkänslighet kan man använda sig av en roterings-diet vilket betyder att man roterar olika råvarofamiljer med 4 dagars mellanrum så att du inte äter någon råvara från samma grupp mer än var fjärde dag. Jag kommer skriva mer om detta sen då jag planerar att testa detta själv.

Ha en fortsatt bra dag!

Johan

Upplagd onsdag, maj 22, 2013 av Johan Drott