Visar inlägg med etikett paleo. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett paleo. Visa alla inlägg

2013-11-08

Det var ett tag sedan vi senast postade ett inlägg, har hamnat lite i en skrivsvacka sedan vi kom hem från semestern även om det finns en massa att berätta. Kan dock nämna att det var en otroligt härlig upplevelse att åka till Tanzania och Zanzibar och är någonting vi kommer minnas hela livet. Men mer om det i ett senare inlägg för nu ska det bli kladdkaka.

Igår var det kladdkakans dag och då kändes det rätt att försöka sig på en paleo-kladdkaka, givetvis glutenfri. Efter lite googlande så hittade vi ett recept från Fyscoachen som vi tänkte prova. Nedan har du resultatet :).


Paleo kladdkaka 























Ingredienser
- 3 ägg
- 10 dadlar
- 1 dl kokosflingor
- 5 msk kakao
- 2 dl mandelmjöl
- 0,5 dl ghee eller kokosolja
- 1 msk honung
- 1 tsk bakpulver
- en nypa havssalt

Gör så här:

1. Börja med att sätta ugnen på 175 grader,  smörj sedan en form med kokosolja eller ghee.
2. Mixa dadlarna och kokosflingorna i matberedaren.
3. Blanda i alla torra ingredienser och mixa ihop. 
4. Smält kokosoljan om du väljer att använda det.
5. Blanda ner ghee/kokosolja och honung och mixa till det blir en slät smet. Tillsätt sedan äggen och bland ordentligt.
6. Häll smeten i en form och grädda i ugnen i 8 minuter.
7. Ställ in formen i kylen och låt den svalna
8. Dags att servera och njuta...

Hoppas det smakar!


Johan & Rebecca

Upplagd fredag, november 08, 2013 av Johan Drott

2013-09-24

Då var det dags igen, ännu ett recept med kokos men det är ju så gott så varför inte.

För många är yoghurt en återkommande produkt på frukostbordet och precis som med allt annat man köper i affären finns yoghurt i en mängd olika varianter, ofta med en massa tillsatt socker. Tillsatserna är en av anledningarna till varför jag inte äter yoghurt, en andra anledning är att jag kommit fram till att jag mår som bäst när jag undviker mjölkprodukter. Men visst saknar jag yoghurt, men har man ett "problem" så får man hitta ett sätt att lösa det. Så för att stilla mitt sug efter yoghurt beslutade jag mig helt enkelt för att testa något jag aldrig gjort tidigare. Jag ska göra min egen yoghurt... På kokosmjölk!

Traditionell yoghurt gör man genom att tillsätta bakteriekultur i mjölk och låta den står framme i värmen så att bakterierna växer till sig och fermenterar mjölken vilket skapar det vi kallar för yoghurt. Nu när det är dags för kokosyoghurten så går vi tillväga på precis samma sätt. Så det enda som behövs för ingredienser är kokosmjölk och en startkultur till exempel en probiotikakapsel.

Kokosyoghurt


Detta behöver du:

1. Kokosmjölk, jag använder Kung Markattas kokosmjölk, dels för att den har en frisk smak av kokos och för att den är ekologisk. Det är också en av de få märkena som inte har några tillsatser i sin kokosmjölk.

2. Startkultur, till exempel en probiotikakapsel

Det finns olika preferenser när det kommer till yoghurt, vissa gillar den rinnig, andra gillar den krämigare. Beroende hur du vill ha din yoghurt finns det två vägar att gå. För den rinniga varianten använder du hela innehållet i burken, om du föredrar den krämiga varianten så ställer du in kokosmjölken i kylen i några timmar till fettet har stelnat på toppen. Sen tar du en sked och gräver upp fettet och gör din yoghurt på det och använder vattnet som blir kvar till något annat, till exempel en smoothie eller så bara dricker du det.

Gör så här:

1. Börja med att ställa in kokosmjölken i kylen i ett par timmar så att fettet stelnar på toppen. Kokosfett stelnar runt 25 grader så om du inte har så varmt hemma kan fettet redan ha stelnat, då kan du hoppa över detta steget. Om du vill göra den rinniga varianten av yoghurt hoppar du över detta steget.

2. Häll kokosmjölken i en burk som du har diskat noga. När jag diskar burkar häller jag kokande vatten och diskmedel i burken och skakar om, sedan låter jag den stå några minuter innan jag diskar ur den så att bakterierna dör.

3. Dela en probiotikakapsel och rör ner innehållet i kokosmjöken med en sked. På med locket och ställ burken på ett ställe som är ca 40 grader varmt. Du kan till exempel ställa burken i ugnen och endast tända ugnslampan, den kommer då värma upp luften i ugnen så att yoghurten kan stå och fermentera. Det är viktigt att yoghurten inte står för varmt för då dör de bakterier som ska fermentera kokosmjölken. Om yoghurten står för kallt kommer fermenteringsprocessen aldrig igång så det är viktigt att temperaturen håller sig kring 40 grader.

4. När du är färdig med de tidigare stegen är det bara att vänta. Låt yoghurten stå och fermentera i minst 8 timmar men gärna längre. Jag låter yoghurten stå i upp mot 24 timmar. När fermenteringen är klar ställer du in burken i kylen så att yoghurten blir kall. Sen är det bara att njuta av din alldeles egen hemmagjorda kokosyoghurt. Så gott och så otroligt enkelt!




Hoppas det smakar!

Johan


PS. Glöm inte att gilla Hälsa som livsstil på facebook: https://www.facebook.com/halsasomlivsstil

Upplagd tisdag, september 24, 2013 av Johan Drott

2013-09-12

Jag tycker det är väldigt roligt med mat, allt från att titta på olika recept för inspiration och att ibland köra helt utan recept och bara prova sig fram. Denna gången blev det lite mitt emellan, jag hittade ett recept på burgare som jag modifierade efter eget tycke och då blev det dessa som du kan se på bilden nedan. Avokadofyllda burgare, riktigt goda och saftiga. Egentligen är burgare någonting jag tycker man ska grilla men eftersom vädret inte är det bästa nu när sommaren är över så fick det bli på stekjärnet men det blev riktigt bra ändå. Detta receptet går fort att göra och är enkelt att modifiera utifrån egna preferenser om man till exempel vill tillsätta fler kryddor eller ha med lite lök i avokadoblandningen så den blir mer som guacamole. Här har du i alla fall burgarna så som jag gjorde dem!



Avokadofyllda burgare

4-6 burgare

Ingredienser:
- 1 kg nötfärs
- 2 st avokado
- 1 st citron
- Salt
- Peppar

Gör så här:
1. Placera nötfärsen i en skål.
2. Press saften från en halv citron över färsen och blanda samman med salt och peppar efter smak.
3. Mosa innehållet från avokadon till en slät smet, blanda samman med salt, peppar och citron efter smak.
4. Ta en bit färs, tryck ut den och forma den som en tunn burgare.
5. Placera en klick avokadoröra i mitten av burgaren.
6. Gör om steg 4 och lägg burgaren ovan på den andra och pressa ihop kanterna så att avokadoröran inte läcker ut.
7. Stek burgarna i t.ex. kokosolja på medelhög värme i ca 5-7 minuter på varje sida. Beror på hur tjocka du gör dem.

Serveras till exempel med sötpotatisstavar, sallad, paprika, stekt lök och överbliven avokadoröra.

Hoppas det smakar!

PS. Glöm inte bort att gilla Hälsa som livsstil på facebook https://www.facebook.com/halsasomlivsstil

Vi hörs snart igen!

Johan




Upplagd torsdag, september 12, 2013 av Johan Drott

2013-08-29

Jag älskar långkok, inte bara smaken utan även enkelheten av att göra dem. Det är oftast inte svårare än att hitta en bra bit kött och lägga ner den i gjutjärnsgryta och sen bara låta den ligga där och gotta till sig i ett antal timmar medan man går och hittar på någonting annat under tiden.

Jag har tidigare mest gjort pulled pork på fläskkarré men nu tänkte jag det var dags att prova något nytt. Detta långkok som tänkt dela med mig av idag är en chiligryta gjord på högrev som kokat i ca 10 timmar tillsammans med en massa kryddor, chili och buljong. Jag lät chiligrytan stå och sjuda över natten på väldigt låg värme och när jag tittade till den på morgonen och rörde runt med en slev så trillade köttet sönder i småbitar och allt doftade underbart. Sen var det bara att ta av den från spisen och in i kylen under resten av dagen. På de chilirecept jag tittat på står det att chilin får mer smak om den får stå och dra sig några dagar i kylskåpet så denna maträtt är perfekt att förbereda några dagar innan servering och det är enkelt att göra upp många portioner som kan sparas i frysen till senare tillfällen.

Jag serverade chiligrytan med lite blandad sallad, färsk koriander och ett nybakat glutenfritt morotsbröd som bröts sönder och som jag och Rebecca doppade i chilin. Riktigt mumsigt! :)




Recept - Het Chiligryta

Antal portioner: ca 8-10 st
Tillagningstid: 10 timmar
Förberedelse: 20 minuter

Ingredienser

Chiligryta:
- 1,8 kg högrev
- 2 st gula lökar
- 6 st vitlöksklyftor
- 1 st lime
- 50 g mörk choklad
- 3 st chilifrukter
- 8 dl köttbuljong (1 buljongtärning + 8 dl vatten)
- salt
- svartpeppar
- 800 g krossade tomater
- kokosolja/smör
- färsk koriander

Kryddblandning:
- 2 msk chipotle paste
- 2 msk chilipulver
- 1 msk mald spiskummin
- 2 tsk oregano
- 2 tsk mald korriander
- 2 tsk kanel
- 2 dl vatten
- 1 msk honung

Gör så här

1. Putsa bort bindväven från högrevet och dela i stora bitar, salta och peppra.
2. Blanda samman kryddblandningen i en skål.
3. Bryn köttet i smör eller kokosolja och lägg åt sidan.
4. Hacka lök, vitlök och chilifrukterna och bryn till löken får en gyllenbrun färg.
5. Tillsätt kryddblandningen och rör om.
6. Häll i buljong, krossade tomater, choklad och pressa ner lime och koka upp. Smaka av!
7. Placera köttet i grytan och sätt ner värmen på spisen så att det kokat lugnt. Låt koka på svag värme i ca 8 - 10 timmar. 
8. Gå och gör någonting under tiden chiligrytan tillagas men gå och njut av doften lite då och då.
9. Efter 8- 10 timmar, rör runt i grytan och dra sönder köttet med två gafflar. Köttet ska trilla sönder väldigt lätt, gör det inte det behöver chiligrytan koka längre.
10. Smaka av och krydda mer vid behov.
11. Servera eller låt vila i kylen till dagen efter.

Serveras till exempel med blandad sallad, färsk koriander, HSL-bullar eller annat paleobröd som är gott att doppa.

Hoppas det smakar!


Johan



Upplagd torsdag, augusti 29, 2013 av Johan Drott

2013-08-17

Det har blivit många inlägg med mat på senare tiden men det görs ju också en hel del mat i hälsa som livsstil-köket så det är inte så konstigt. Speciellt nu när vi fortfarande håller på med If you don't wear it, dont share it! så är det viktigt att vi är noga med vad vi äter och vill passa på att tipsa er läsare om nyttiga och enkla recept att använda i er egen vardag.

För er som följer Hälsa som livsstil på Facebook och Twitter kunde se redan igår så gjorde jag ett bananbröd som jag överraskade Rebecca med. Det blev väldigt uppskattat! :)

Här nedan hittar ni receptet på ett supergott bananbröd som är gluten- och mjölkfritt och fungerar bra för er som äter en riktig mat-diet som vi här på hälsa som livsstil förespråkar. Receptet är också godkänt enligt paleo-dieten. Receptet kommer ursprungligen från The Civilized Caveman


Bananbröd

Antal portioner: 8-10 (1 bröd)

Ingredienser:

- 4 bananer
- 4 ägg
- 140 g mandelsmör
- 4 msk kokosolja
- 1,5 dl kokosmjöl
- 1 tsk kanel
- 1 tsk bakpulver
- 1 tsk bikarbonat
- 1 tsk vanilj
- 1 nypa salt

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda samman bananer, ägg, mandelsmör och kokosolja i en skål och vispa ordentligt.
3. Tillsätt resterande ingredienser och vispa till en slät smet
4. Smörj en brödform (25x10 cm) och häll i smeten.
5. Ställ in i ugnen i ca 40 - 55 minuter.
6. Stick ner en kniv i brödet, om det inte är någon smet på kniven när du drar upp den är brödet klart.
7. Låt bananbrödet svalna en liten stund sen är det klart att serveras.

Hoppas det smakar!


Vi  hörs snart igen!

Johan

Facebook: www.facebook.com/halsasomlivsstil

Twitter: https://twitter.com/HSLWellness

Upplagd lördag, augusti 17, 2013 av Johan Drott

2013-08-15

Avokado är gott men jag har alltid haft svårt att äta det rätt upp och ner. Det är något med konsistensen på avokado som jag inte riktigt gillar så därför passar jag nästan alltid på att göra guacamole när jag har avokado hemma.

Den största delen energi i avokado kommer från fett och en bra källa för omega 3 och en mängd andra vitaminer och mineraler så som vitamin-K, vitamin-E och C-vitamin. Avokado är också rikt på olösliga fibrer och sägs sänka det farliga kolesterolet (LDL) i blodet.

Men nog om avokado och tillbaka till guacamolen.

Så här ser den ut, riktigt smarrig och enkel att göra!


Guacamole

För att göra Guacamole Hälsa som livsstil-style behöver du följande ingredienser:

- 2st avokado
- Juice från 1/2 lime
- 1st vitlöksklyfta
- 1/2 liten rödlök
- Färsk koriander
- Salt
- Svartpeppar

Gör så här:

Gröp ur innehållet ur avokadon i en skål och mosa med en gaffel till det blir en slät smet. Finhacka rödlök och korriander och häll ner i skålen och rör om. Pressa ner vitlöksklyftan och tillsätt limejuicen, blanda ordentligt så limejuicen mixar in sig så att guacamolen inte blir rinnig. Avsluta med att tillsätta en nypa salt och svartpeppar efter smak och rör om. Nu är du klar att servera!

PS. Spara en kärna och lägg i guacamolen så tar det längre tid innan den börjar oxidera och bli brun.

Hoppas det smakar!


Johan


Twitter: https://twitter.com/HSLWellness 

Upplagd torsdag, augusti 15, 2013 av Johan Drott

2013-08-13

Jag har gjort ett nytt försök att variera min kost mer. Det är nämligen lätt för mig att fastna i en sak jag gillar, därför att det är bekvämt och gott. Däremot tror jag på att varierad kost är viktigt för mitt välmående i stort men framförallt för en väl fungerande tarmflora. Att börja med att variera min frukost kändes som det självklara valet eftersom det är med frukosten jag startar upp dagen. Jag har sedan tidigare mitt recept på HSL frukostbullar som jag älskar och jag har hunnit göra en del variationer på det som kommer att finnas här på bloggen inom kort. Jag har även en underbart god müsli som smakar gott med turkisk yoghurt.

Nu nämnde jag ju här i början att jag skulle variera min kost. Mitt problem är som följer: Jag blir bekväm och ”fastnar” i att äta samma varje dag. Med andra ord äter jag bara müsli och turkisk yoghurt några veckor och sen bara bullar i några veckor osv. Det hade inte nödvändigtvis behövt vara ett problem att äta ensidigt och återkommande om jag hade känt att jag mådde bra av att äta på detta vis, men det gör jag inte. Jag har bland annat märkt att min mage inte uppskattar att jag äter så mycket fett i min frukost varje dag. Därför ska jag nu variera mig! Och jag vill ju gärna tro att jag inte är den enda som är så bekväm av mig och särskilt gällande frukostmålet som gärna ska innebära så lite jobb som möjligt men ändå hålla mig mätt fram till lunchen.

Igår blötlade jag bovete och linfrön vilket fick ligga över natten. Detta gjorde jag enkelt genom att lägga bovete och linfrön i en burk, hälla vatten så att det täcker över med ett par centimeter och sedan försluta med ett lock. Det enda svåra momentet här är att komma ihåg att göra det!

Bovete, vars namn är lite missvisande, har ingenting alls med vete att göra, de är inte ens avlägsna släktingar. Bovete är glutenfritt och kan därför användas med gott samvete, dock innehåller det fytinsyra och bör blötläggas innan det används. Bovete är rikt på mineraler och innehåller alla 8 essentiella aminosyror.

Linfrön är fiberrika och innehåller en hög andel alfa-linolensyra, en form av omega 3. Blötlagda linfrön har effekten av att städa igenom systemet eftersom de vid blötläggning får en geléaktig hinna som gör att de transporteras hela igenom magen, linfrön kan därför användas för att sätta igång en trög mage. Ett varningens finger dock, överkonsumtion av linfrön kan vara farligt eftersom det kan producera vätecyanid (risken är högre vid användandet av krossade linfrön då de lättare släpper lös vätecyaniden) men om du inte äter större mängder (rekommenderat intag är max 2 msk dagligen enligt Svenska Livsmedelsverket) under en längre tid så är det inget att oroa sig över.

På morgonen sköljde jag den blötlagda blandningen av bovete och linfrön väl innan jag sedan kokte gröt på det. Receptet nedan är för fyra portioner. Frukost på en vardag ska vara enkelt, och personligen har jag inte god lust att göra om proceduren varje dag utan kokar därför extra och värmer bara upp gröten till nästa gång. Hela poängen är att jag inte ska börja äta bovetegröt varje dag heller utan varva detta med de andra goda och nyttiga frukostalternativ. Jag har valt att göra gröt efter min egen smak och tycke. Det går naturligtvis att variera gröten med mer äpple, utan ingefära, torkad frukt m.m. Ni kan se det som ett grundrecept som lämnar stora möjligheter för variation.





Bovetegröt med linfrön

4 portioner

2 dl bovete (blötlagd)
4 msk linfrön (blötlagd)
4 dl vatten
1 tsk kanel
½ äpple
En nypa av färsk riven ingefära
En nypa salt

Gör såhär:
Koka upp bovete och linfrön med 4 dl vatten. Tillsätt sedan kanel, äpple och ingefära och låt koka i 15 minuter. Efter 15 minuter stänger du av spisplattan, ställer av gröten och låter den stå och dra sig i ca 5 minuter. Därefter är den klar att avnjutas.

Serveringsförslag:
Gott tillsammans med havremjölk, lite lönnsirap och banan såsom jag åt min denna morgon. Färska bär är mycket gott att ha till, innehåller en massa nyttigheter men man får passa på medan det finns fina svenska bär att få tag i.

Upplagd tisdag, augusti 13, 2013 av Rebecca

2013-08-08

Någonting som går snabbt att tillaga och som är perfekt att frysa in är köttbullar. När tiden är knapp eller man helt enkelt inte har lust att laga mat är det enkelt att bara plocka fram ett gäng färdiga köttbullar ur frysen och värma på. Är man en person på språng som jag och Rebecca är så är det perfekt att ha mat i frysen färdig att värmas för att underlätta vardagen.

Köttbullar är superenkla att göra och det går fort både att äta direkt eller göra ihop ett gäng att spara till senare. Jag gillar att variera hur jag gör mina köttbullar och testar gärna olika kryddningar och olika sorter kött. Idag blev det köttbullar gjorda av lammfärs.






När jag gör köttbullar ska det vara enkelt, därför använder jag bara färs och kryddor. Enkelt och gott!

1. Börja med att göra ihop en kryddmix. Min bestod av Cayennepeppar, Korriander, Spiskummin, Salt, Svartpeppar, Franska örter och färsk riven ingefära.



2. Arbeta ihop färsen och kryddmixen i omgångar. Se till att mixa ihop färsen och kryddorna ordentligt.

3. Forma köttbullarna, 1 matsked färs blir en lagom stor köttbulle tycker jag.

4. Stek köttbullarna i kokosolja, eller smör om du föredrar det.



Klart!

Servera köttbullarna till exempel med blomkålsmos, rivna morötter och en blandad grönsallad.

Mums!

Nu ska jag äta köttbullar, vi hörs snart igen!


Johan










Upplagd torsdag, augusti 08, 2013 av Johan Drott

2013-08-02

Så var det fredag och det betyder ju för de flesta fredagsmys. Fredagsmys är för många lika med chips, godis, läsk och annat onyttigt. Hos oss ikväll har vi bakat fantastiskt goda chocolate chip cookies. Receptet provade vi oss fram till och med en liten touch av kanel så blev de helt underbara.

Att laga god och nyttig mat ska vara roligt och enkelt, våga prova er fram! Det gör inget om det inte alltid blir bra, det är bara att försöka igen.

Ät riktig mat, eller riktiga kakor ;)



Johan & Rebecca

Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!







Upplagd fredag, augusti 02, 2013 av Johan Drott

2013-06-02

Ibland får jag ett sug efter pannkakor, det är ju så otroligt gott. Men eftersom jag undviker gluten så äter jag det nästan aldrig. Jag har letat efter bra glutenfria pannkakor men har aldrig riktigt blivit nöjd.

Idag provade jag att experimentera lite och göra mina egna gluten- och mjölkfria pannkakor. En sak jag tycker är negativt med lchf är att det är alldeles för beroende av mjölkprodukter. Det jag försöker göra är att ta lchf-recept och förändra dem så att de passar mig bättre då jag föredrar att variera min kost och inte inta mjölkprodukter allt för ofta.

Du hittar receptet nedan.


Pannkakor (LCHF/Paleo)
Blir ca 3-5 pannkakor beroende på hur stora du gör dem.

Ingredienser:
- Mandelmjöl (1 dl)
- Kokosmjöl (1/2 dl)
- Ägg (2 st)
- Vatten (2 dl)
- Fiberhusk (1 tsk)

Gör så här:
Blanda samman alla ingredienser i en bunke och vispa till en slät smet. Ta en ordentlig klick kokosolja och smält i en stekpanna. Häll på en del av smeten och skaka stekpannan så att smeten rinner ut och formar sig till en rund pannkaka. När smeten stelnat på ovansidan är det dags att vända pannkakan och låta den få lite färg på undersidan.

Serveras till exempel med skivad banan och varma mosade bär.

Smaklig måltid!

Johan

Upplagd söndag, juni 02, 2013 av Johan Drott

2012-07-03

Gemensamt för de flesta dieter, vare sig det är LCHF, GI, Paleo osv, är strävan att introducera mer  naturliga råvaror i kosten. Utan att behöva göra någon djupdykning i någon av ovan nämnda dieter så går det att utläsa att så kallad snabbmat, t.ex hamburgare, färdigrätter mm. inte är direkt accepterat.

Vare sig man tror på att äta mindre kolhydrater och mer fett, äta varierat eller äta procentuellt mer kolhydrater så bör målet alltid vara att äta riktig mat. Det finns ingen diet som passar alla, det kan man se också genom att titta på de studier gjorda på olika folkslag runt om i världen, bland annat av Weston A Price. Vissa folkslag åt en kost bestående av en större andel fett och protein än kolhydrater eller det som vi idag kallar LCHF. Andra folkslag åt en kost som var tvärtemot, det vill säga kolhydrater var den största delen av matintaget. De folkslagen som åt en större andel kolhydrater hade minst lika god hälsa som de som åt en större andel fett. Den gemensamma nämnaren är naturliga råvaror. 

Det går alltså att leva hälsosamt och må bra vare sig man äter enligt LCHF eller en diet med högre kolhydratintag.

Upplagd tisdag, juli 03, 2012 av Johan Drott