Då var det dags igen, ännu ett recept med kokos men det är ju så gott så varför inte.

För många är yoghurt en återkommande produkt på frukostbordet och precis som med allt annat man köper i affären finns yoghurt i en mängd olika varianter, ofta med en massa tillsatt socker. Tillsatserna är en av anledningarna till varför jag inte äter yoghurt, en andra anledning är att jag kommit fram till att jag mår som bäst när jag undviker mjölkprodukter. Men visst saknar jag yoghurt, men har man ett "problem" så får man hitta ett sätt att lösa det. Så för att stilla mitt sug efter yoghurt beslutade jag mig helt enkelt för att testa något jag aldrig gjort tidigare. Jag ska göra min egen yoghurt... På kokosmjölk!

Traditionell yoghurt gör man genom att tillsätta bakteriekultur i mjölk och låta den står framme i värmen så att bakterierna växer till sig och fermenterar mjölken vilket skapar det vi kallar för yoghurt. Nu när det är dags för kokosyoghurten så går vi tillväga på precis samma sätt. Så det enda som behövs för ingredienser är kokosmjölk och en startkultur till exempel en probiotikakapsel.

Kokosyoghurt


Detta behöver du:

1. Kokosmjölk, jag använder Kung Markattas kokosmjölk, dels för att den har en frisk smak av kokos och för att den är ekologisk. Det är också en av de få märkena som inte har några tillsatser i sin kokosmjölk.

2. Startkultur, till exempel en probiotikakapsel

Det finns olika preferenser när det kommer till yoghurt, vissa gillar den rinnig, andra gillar den krämigare. Beroende hur du vill ha din yoghurt finns det två vägar att gå. För den rinniga varianten använder du hela innehållet i burken, om du föredrar den krämiga varianten så ställer du in kokosmjölken i kylen i några timmar till fettet har stelnat på toppen. Sen tar du en sked och gräver upp fettet och gör din yoghurt på det och använder vattnet som blir kvar till något annat, till exempel en smoothie eller så bara dricker du det.

Gör så här:

1. Börja med att ställa in kokosmjölken i kylen i ett par timmar så att fettet stelnar på toppen. Kokosfett stelnar runt 25 grader så om du inte har så varmt hemma kan fettet redan ha stelnat, då kan du hoppa över detta steget. Om du vill göra den rinniga varianten av yoghurt hoppar du över detta steget.

2. Häll kokosmjölken i en burk som du har diskat noga. När jag diskar burkar häller jag kokande vatten och diskmedel i burken och skakar om, sedan låter jag den stå några minuter innan jag diskar ur den så att bakterierna dör.

3. Dela en probiotikakapsel och rör ner innehållet i kokosmjöken med en sked. På med locket och ställ burken på ett ställe som är ca 40 grader varmt. Du kan till exempel ställa burken i ugnen och endast tända ugnslampan, den kommer då värma upp luften i ugnen så att yoghurten kan stå och fermentera. Det är viktigt att yoghurten inte står för varmt för då dör de bakterier som ska fermentera kokosmjölken. Om yoghurten står för kallt kommer fermenteringsprocessen aldrig igång så det är viktigt att temperaturen håller sig kring 40 grader.

4. När du är färdig med de tidigare stegen är det bara att vänta. Låt yoghurten stå och fermentera i minst 8 timmar men gärna längre. Jag låter yoghurten stå i upp mot 24 timmar. När fermenteringen är klar ställer du in burken i kylen så att yoghurten blir kall. Sen är det bara att njuta av din alldeles egen hemmagjorda kokosyoghurt. Så gott och så otroligt enkelt!




Hoppas det smakar!

Johan


PS. Glöm inte att gilla Hälsa som livsstil på facebook: https://www.facebook.com/halsasomlivsstil