Varje gång det blir en diskussion kring kost och hälsa kommer alltid denna frågan upp. - "Så vad följer du för diet?" Jag vet inte riktigt varför det är så men så fort man äter på ett visst sätt så följer man automatiskt en diet i många personers ögon. Jag tror det är enkelheten av att ha regler att följa som gör dieter extra tilltalande men främst är det nog hur de ofta lovar dig snabb viktnedgång och den där kroppen du alltid önskat dig men så sällan är fallet.

Men eftersom jag är en kreativ person gillar jag inte alltid att behöva följa regler. Jag vill tänka utanför ramarna, testa mig fram för att tillslut hitta det som passar mig bäst och är hållbart för min livssituation. Men framför allt ska det vara något jag må bra av. Det är därför jag lever enligt Hälsa som livsstil och inte någon diet som det bara är att hoppa på eller av.

Så vad svarar jag då när någon frågar mig om vilken diet jag följer?

Jag äter mat, riktig mat efter mina behov!

Vi är alla individer och lever olika, därför finns det ingen och kommer aldrig finnas en diet som passar alla. Personligen kan jag äta LCHF till frukost, HPGC (High protein, good quality, ja du har rätt, det är en förkortning jag hittat på men det kan ju lika gärna bli en diet som alla de andra) till lunch och köra vegetariskt till kvällsmat. Det beror helt och hållet på hur jag känner mig men det är ALLTID RIKTIG MAT I GRUNDEN. Spana in recepten jag och Rebecca har lagt upp här på sajten, där kommer du se exempel på riktig mat. Vi varierar oss efter våra dagliga behov så därför kommer du hitta recept som passar in på en mängd olika dieter.

En viktig del med att leva med hälsa som livsstil är just att lära känna sig själv, det gör man genom att ta sig tiden att verkligen lyssna på vad kroppen vill ha. Du kommer lära dig vad sug efter olika typer av mat betyder, varför du känner dig tung och slö och vad du kan göra åt det. Vi behöver börja leva i våra kroppar och inte utanför i en parallell värld. Om du verkligen tar en stund och tänker på det, hur väl känner du dig själv? Hur bra är du på att tolka kroppens signaler? Jag har själv en lång bit kvar men blir mer och mer medveten om hur jag ska tolka de signaler kroppen ger mig för jag lärt mig lyssna. Det har jag gjort genom att bortse från alla regler som säger ät si och så mycket fett eller kolhydrater och istället testa mig fram och känna efter. Detta är ingenting du kommer lära dig genom att hoppa på diet efter diet utan det gör du genom att prova dig fram till du når det resultatet du vill ha!

Galenskap: att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat. - Albert Einstein

Här avrundar jag dagens ventilation, ha det bra och ät riktig mat!


Johan

Här hittar du fler inlägg där jag ventilerar mina högst personliga åsikter: Johan ventilerar