Som ni säkert redan vet är jag förälskad i kokosolja. Ett av mina första inlägg här på bloggen handlar om just kokosolja och vilka otroliga egenskaper detta hälsosamma fett innehåller. I inlägget Kokosolja - Bra eller dåligt? kan du bland annat läsa hur jag personligen använder kokosolja i allt från matlagning till att gnida in min hud för att hålla den mjuk och len.

Men det finns ytterligare ett användningsområde som jag inte skrev om i det förra inlägget om kokosolja. Det användningsområdet är som munskölj och metoden kallas för oil pulling.

Munnen och speciellt tungan sägs vara  en spegel av kroppens insida, det finns mycket man kan utläsa om hur kroppen mår invärtes genom att enbart ta en titt i munnen. Till exempel kan sprickor i tungan påvisa vätskebrist, röd tunga indikerar inflammation i kroppen, beläggning på tungan kan indikera svamp- eller parasitinfektioner, inflammation i tandköttet kan bero på för mycket bakterier i munnen och så vidare.

Munnen och tänderna tar mycket stryk varje dag från maten vi äter, vad vi dricker och luften vi andas. Luften är fylld av bakterier och svamp som vi hela tiden andas in vilket är helt normalt och inte går att undvika och när vi äter och dricker fortsätter vi att tillföra nya bakterier och svampar. Bakterier och svamp älskar kolhydrater, speciellt socker, så en kost bestående av hög andel lätt nedbrytbara kolhydrater är en enda stor buffé för bakterier och svamp vilket i sin tur kommer medföra sämre munhälsa.

Men även om man äter riktig mat kan det vara svårt att håll munnen i bra skick. Det kan beror på att mat lätt fastnar mellan tänderna och i fickor i tandköttet, man har fyllningar i tänderna som orsakar inflammation och infektion eller att kroppens förmåga att ta hand om de bakterier som kommer in genom mat, dryck och luft inte är tillräckligt bra. Det är här oil pulling kommer inte som ett bra hjälpmedel.

Varför oil pulling?

Oil pulling hjälper till att döda bakterierna i munnen och hjälper också kroppen att detoxifiera sig genom att dra ut gifter ur munhålan vilka sedan kan spottas ut tillsammans med oljan. Oil pulling motverkar uppbyggandet av plack på tänderna och motverkar inflammation. Oil pulling sägs kunna hjälpa mot en rad olika hälsoproblem och inte bara de som är rotade i munnen. Bland annat har det rapporterats att oil pulling hjälpt mot diverse infektioner, problem med candida, ledsmärtor, få bort beläggningar på tungan och mycket mer så bli inte förvånad om oil pulling kan hjälpa dig med några av de problem du minst anar. 

Hur använder man oil pulling?

Det är väldigt enkelt, allt du behöver göra är att dricka lite vatten så du inte är torr i munnen. Sen tar du en tesked kokosolja och låter den smälta i munnen. Precis som med vanligt munskölj kör du runt oljan i munnen, silar mellan tänderna och runt tungan. Detta gör du under 15-20 minuter en till två gånger om dagen. 20 minuter kan kännas som en lång tid men passa på att göra något annat under tiden så går tiden fortare och du får mer gjort.

När du är klar spottar du ut oljan i soptunnan och sköljer munnen med varmt vatten så att du får ut all olja. Svälj aldrig oljan eftersom den innehåller de bakterier och gifter du vill bli av med. Spotta inte oljan i vasken eftersom kokosolja lätt stelnar och kan orsaka stopp i ledningarna.

Min erfarenhet!

Jag har själv använt oil pulling nu under en tid och har främst märkt förbättring på tandköttet som inte längre är inflammerat, mina tänder har blivit lite vitare och min tunga har fått en fin rosa färg och ser frisk ut. Det har rapporteras om så kallade läkningskriser när man först börjar med oil pulling vilket innebär att de problem man upplever kan bli värre för att sedan börja läka, detta är naturligt så om du upplever en läkningskris så betyder det att du gör någonting rätt. Jag upplevde personligen ingen läkningskris när jag började, eller så var den så mild att jag inte märkte den. Jag använder mig av oil pulling varje dag och är mycket nöjd över de fördelar det givit mig och hoppas kunna göra min tandläkare glad nästa gång jag går dit. Så om du inte redan provat så rekommenderar jag dig att göra det.


Det var allt för idag!

Johan