Under denna veckan har jag börjat föra en matdagbok, anledningen till det är dels för att hitta eventuella matkänsligheter men också för att trimma in hur jag äter för min metaboliska typ som ett steg på resan If you don't wear it, don't share it!. Matdagboken har fungerat bra att fylla i och det har ökat min medvetenhet om hur den mat jag äter påverkar mig. Även om det är förtidigt att dra några definitiva slutsatser från min matdagbok upplever jag att jag nu lyssnar mer på min kropp och tydligare kan koppla samman olika signaler till den mat jag ätit.

Jag har använt min matdagbok likt följande:

1. Namnge måltiden (ex: frukost, lunch etc.)
2. Skriv ner vad du åt för något och hur mycket du druckit.
3. Uppskatta fördelningen mellan kolhydrater, protein och fett. (K: 75% PF: 25%, K: 50% PF 50%, K:25% PF 75%)
4. Skriv ner kommentarer och hur du känner dig direkt efter och alla symptom du känner fram till nästa måltid.
5. Skriv en övergripande kommentar för hela dagen där du även sammanfattar hur du sov.

Här är några utdrag från min matdagbok:





Eftersom min metaboliska typ är proteindominant bestod min måltid av ca 75% protein och fett tillsammans med ca 25% kolhydrater. För just den här specifika måltiden upplevde jag ingen negativ inverkning på min energinivå dock som bilden visar fick jag symptom som huvudvärk och att magen gör ljud. Detta är symptom på ett matsmältningsproblem som bör åtgärdas för att inte bli värre. Om symptomen beror på matkänslighet kan det vara så att jag måste börja rotera råvarorna i min normala diet mer eller att jag måste utesluta något under en tid eller utesluta helt. Matkänslighet som man själv skaffat sig genom att inte rotera kosten tillräckligt går att bli av med medans genetisk känslighet inte går att göra något åt.




Om vi nu istället tittar på en annan måltid där jag äter en helt annan typ av råvaror dock med samma  proportioner kan vi se att jag inte upplevt några negativ symptom alls. Vi kan därigenom dra slutsatsen att problemet inte ligger bland förhållandet mellan kolhydrater, protein och fett utan hos någon eller några råvaror.


Denna måltiden består till stor del av precis samma råvaror som den första måltiden, detta var rester som jag åt till lunch. Om vi tittar närmare på symptomen kan vi se att de stämmer överens med de symptom jag fick förra gången jag åt denna typen av mat. Slutsatsen man kan dra är att någonting bland de uppskrivna råvarorna påverkar min kropp på ett negativt sätt som får den att säga ifrån. För att lista ut exakt vilken det är krävs det mer djupdykning men min ganska säkra gissning i detta fallet är att det är mjölkprodukter som ställer till med bekymmerna.


Detta är ett exempel på en frukost jag åt. Det som skiljer denna från andra frukostar jag brukar äta är att den består av 50% kolhydrater och 50% protein och fett. Detta är inte den optimala sammansättningen för min metaboliska typ utan passar bättre för personer av den mixade typen. Resultatet av att jag inte åt enligt min metaboliska typ är att min energi blev lidande vilket vi kan utläsa från kommentarerna jag skrivit kopplat till måltiden. Denna måltid hade passat bättre efter ett träningspass, då är det mer lämpligt för personer av den proteindominerade typen att äta mer kolhydrater. En extra portion kolhydrater än vad din normala metaboliska typ rekommenderar brukar vara lämpligt för att skynda på återhämtningen utan att påverka energinivån negativt.

Så här har jag ställt upp min matdagbok men det finns givetvis många varianter och du kan lätt skapa en själv. De punkter som jag tycker är viktigast att ha med är de 5 punkter jag skrev tidigare i inlägget. Jag tycker också det är viktigt att du håller koll på vad du dricker och hur mycket. Det är speciellt viktigt att få i sig tillräckligt med vatten eftersom alla processer i kroppen är beroende av vätska.

Du kan räkna ut din rekommenderade vattenkonsumtion med den här formeln: Kroppsvikt (kg) x 0,033 = X,xx liter/dag. Exempel (70kg x 0,033 = 2,31 liter vatten/dag). Om du dricker kaffe eller te bör du öka din vattenkonsumtion något.

Jag kommer fortsätta att föra matdagbok ett tag framöver till jag känner att jag inte behöver den längre för att ta itu med de symptom som jag upplever just nu.

För någon av er matdagböcker och hur har det i så fall fungerat för er?

Ha det fint allihopa!

Johan


Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!

Glöm inte att gilla Hälsa som livsstil på Facebook: www.facebook.com/halsasomlivsstil