Mitt intresse för träning, hälsa och livsstil har alltid varit stark. Jag gillar att sjunka ner i artiklar och böcker som rör allt från hur kroppen är uppbyggd och fungerar till hur rörelse och kost påverkar vår hälsa. Under årens lopp har jag lärt mig otroligt mycket, jag har också testat mycket på mig själv för att få ett eget perspektiv på saker och ting. Jag har testat olika dieter så som LCHF, Paleo, Elimineringsdiet osv. för att hitta den diet som passar mig och min livsstil bäst. Jag har även testat allt från qui gong och meditation för avslappning och sinnesro (yin) till olika träningsformer (yang) så som kampsport, intensiv träning, stabilitetsträning osv.

Det jag har upptäckt under min resa med hälsa är att allting är sammankopplat där det gäller att hitta en jämn energibalans (yin/yang). Spenderar du mer energi än du kan generera blir du tillslut utbränd vilket jag själv har varit nära att erfara. När du är för trött för att "work-out" (yang, spendera energi) är det dags att "work-in" (yin, generera energi).  

Under den tid jag spenderat på att läsa olika artiklar och böcker har det ibland varit svårt att skilja på vad som är sant och vad som inte är det. Eftersom åsikterna inom hälsa och träning kan skilja sig väldigt markant åt är det ibland svårt att avgöra vilket man ska lita på. Det gäller helt enkelt att vara kritisk mot det man läser och inte tro på allt som skrivs.

Efter att ha letat under en längre tid efter trovärdiga utbildningar inom hälsa, träning och livsstil har jag äntligen hittat det och känner att det är dags att jag får mina tidigare kunskaper dokumenterade och samtidigt ta chansen att lära mig en massa nya saker.

Jag har därför börjat en certifieringskurs inom träning och rörelse för att kunna hjälpa mig själv och andra som är i behov av hjälp och stöd. Detta är ett steg närmare min dröm om att få arbeta med hälsa, träning och livsstil.

Kursen jag påbörjat heter kort och gott Program Design där jag får lära mig hur man bygger upp ett träningsprogram utifrån klientens mål. 



Det kan låta som en enkel grej att bygga upp ett träningsprogram för du kan lätta hitta personer som bygger upp olika program och säljer dem åt höger och vänster, men där är mycket mer till ett träningsprogram än att bara välja ut en massa övningar. 

När man bygger ett träningsprogram är det viktigt att känna till ett antal olika parametrar för att på bästa sätt kunna anpassa programmet utifrån intensitet, vila, tempo, antal reps osv. Detta är speciellt viktigt när man tränar för en specifik idrott så att rätt muskelfibrer stimuleras för optimal prestation. 

Det är till exempel inte optimalt för en fotbollspelare att träna mycket långdistanslöpning då det endast är ca 20 % av det långvariga energisystemet som används i en typisk fotbollsmatch. På samma sätt är det inte heller optimalt för en långdistanslöpare att träna intensiv träning (tunga vikter) då intensiv träning påverkar det kortvariga energisystemet medan långdistanslöpning påverkar det långvariga energisystemet.

När jag erhållit mitt certifikat i Program Design kommer jag kunna erbjuda individanpassade träningsprogram för vardagliga motionärer eller för idrottare inriktade på en specifik sport.
Om du har några frågor eller redan nu vill beställa ett eget träningsprogram är det bara att skicka ett mail till j.drott@live.se

Ha en fortsatt bra dag!

Johan