Jag har skrivit tidigare om hur viktigt det är att stretcha för att motverka och förebygga muskelobalans. Just nu håller jag på att få in stretching i min morgonrutin. jag siktar mot att stretcha en gång varje dag och tycker det passar utmärkt så här på morgonkvisten.

Men hur vet man vilka muskler man bör stretcha? Det enkla svaret på det är att du bör stretcha alla muskler som känns tajta. Vilka de musklerna är tar du reda på genom att genomföra ett stretchtest. Man går alltså igenom en cirkel med olika stretchövingar och sen bockar man för de stretchövingar man klarar av att göra utan att känna någon ansträngande åtstramning i muskeln.

Jag följer det stretchtestet som finns i Paul Cheks book "How to Eat, Move, and Be Healty!" vilket jag tycker är riktigt bra. Än har jag en bit kvar men märker redan att det har effekt på min rörlighet.

En toppenbok jag rekommenderar alla att läsa
Idag vaknade jag med härlig träningsvärk från gårdagens träningspass. Jag gillar känslan av träningsvärk för det är som en bekräftelse på att den ansträngningen man lagt in på att träna har effekt och att musklerna kommer byggas upp större och starkare och att jag kommer kunna prestera ännu bättre nästa gång.

Det var allt för denna gången, nu ska jag gå och genomföra mina stretchövningar.

Ha en bra dag!

Johan

Här hittar du hela följetången:  If you don't wear it, don't share it!