Jag har gjort ett nytt försök att variera min kost mer. Det är nämligen lätt för mig att fastna i en sak jag gillar, därför att det är bekvämt och gott. Däremot tror jag på att varierad kost är viktigt för mitt välmående i stort men framförallt för en väl fungerande tarmflora. Att börja med att variera min frukost kändes som det självklara valet eftersom det är med frukosten jag startar upp dagen. Jag har sedan tidigare mitt recept på HSL frukostbullar som jag älskar och jag har hunnit göra en del variationer på det som kommer att finnas här på bloggen inom kort. Jag har även en underbart god müsli som smakar gott med turkisk yoghurt.

Nu nämnde jag ju här i början att jag skulle variera min kost. Mitt problem är som följer: Jag blir bekväm och ”fastnar” i att äta samma varje dag. Med andra ord äter jag bara müsli och turkisk yoghurt några veckor och sen bara bullar i några veckor osv. Det hade inte nödvändigtvis behövt vara ett problem att äta ensidigt och återkommande om jag hade känt att jag mådde bra av att äta på detta vis, men det gör jag inte. Jag har bland annat märkt att min mage inte uppskattar att jag äter så mycket fett i min frukost varje dag. Därför ska jag nu variera mig! Och jag vill ju gärna tro att jag inte är den enda som är så bekväm av mig och särskilt gällande frukostmålet som gärna ska innebära så lite jobb som möjligt men ändå hålla mig mätt fram till lunchen.

Igår blötlade jag bovete och linfrön vilket fick ligga över natten. Detta gjorde jag enkelt genom att lägga bovete och linfrön i en burk, hälla vatten så att det täcker över med ett par centimeter och sedan försluta med ett lock. Det enda svåra momentet här är att komma ihåg att göra det!

Bovete, vars namn är lite missvisande, har ingenting alls med vete att göra, de är inte ens avlägsna släktingar. Bovete är glutenfritt och kan därför användas med gott samvete, dock innehåller det fytinsyra och bör blötläggas innan det används. Bovete är rikt på mineraler och innehåller alla 8 essentiella aminosyror.

Linfrön är fiberrika och innehåller en hög andel alfa-linolensyra, en form av omega 3. Blötlagda linfrön har effekten av att städa igenom systemet eftersom de vid blötläggning får en geléaktig hinna som gör att de transporteras hela igenom magen, linfrön kan därför användas för att sätta igång en trög mage. Ett varningens finger dock, överkonsumtion av linfrön kan vara farligt eftersom det kan producera vätecyanid (risken är högre vid användandet av krossade linfrön då de lättare släpper lös vätecyaniden) men om du inte äter större mängder (rekommenderat intag är max 2 msk dagligen enligt Svenska Livsmedelsverket) under en längre tid så är det inget att oroa sig över.

På morgonen sköljde jag den blötlagda blandningen av bovete och linfrön väl innan jag sedan kokte gröt på det. Receptet nedan är för fyra portioner. Frukost på en vardag ska vara enkelt, och personligen har jag inte god lust att göra om proceduren varje dag utan kokar därför extra och värmer bara upp gröten till nästa gång. Hela poängen är att jag inte ska börja äta bovetegröt varje dag heller utan varva detta med de andra goda och nyttiga frukostalternativ. Jag har valt att göra gröt efter min egen smak och tycke. Det går naturligtvis att variera gröten med mer äpple, utan ingefära, torkad frukt m.m. Ni kan se det som ett grundrecept som lämnar stora möjligheter för variation.





Bovetegröt med linfrön

4 portioner

2 dl bovete (blötlagd)
4 msk linfrön (blötlagd)
4 dl vatten
1 tsk kanel
½ äpple
En nypa av färsk riven ingefära
En nypa salt

Gör såhär:
Koka upp bovete och linfrön med 4 dl vatten. Tillsätt sedan kanel, äpple och ingefära och låt koka i 15 minuter. Efter 15 minuter stänger du av spisplattan, ställer av gröten och låter den stå och dra sig i ca 5 minuter. Därefter är den klar att avnjutas.

Serveringsförslag:
Gott tillsammans med havremjölk, lite lönnsirap och banan såsom jag åt min denna morgon. Färska bär är mycket gott att ha till, innehåller en massa nyttigheter men man får passa på medan det finns fina svenska bär att få tag i.