Så var det återigen söndag, och vi har haft en intensiv helg (och vecka) med mycket festligheter men även med lite semester. Det har varit skönt att koppla av och ta dagen som den kommer. Det har också gett mig möjlighet att prova på lite recept som jag länge velat testa. Jag hann med en hel del faktiskt, vilket också visade sig på vågen efter en veckas gottigheter. Det är ju trots allt så att även om jag endast använder naturliga ingredienser när jag bakar så kan man inte trycka i sig allt utan att det börjar synas ;). Det är ju dock väldigt svårt att låta bli ibland..

Därför ska jag nu dela med mig av det som nu blivit mina nya favoriter chocolate chip cookies med endast naturliga sötningsmedel, denna gång i form av honung och lönnsirap. De är väldigt lätta att göra, smakar underbart, stillar sötsuget och innehåller varken gluten eller mjölkprodukter.

Ett varningens finger dock, de är väldigt goda och är därför lätta att överkonsumera!



Chocolate chip cookies

Antal: 15 st

4,5 dl mandelmjöl
1,25 krm bakpulver
1,25 krm salt
0,5 tsk kanel
0,75 dl kokosolja
2 msk honung
1 msk lönnsirap
2 msk kokosmjölk
1 dl mörk choklad (personligen föredrar jag 90%)

Blanda alla torra ingredienser i en skål för sig.
Blanda alla våta ingredienser i en skål för sig
Vispa sedan samman alla ingredienser och tillsätt den krossade chokladen.

Ta ungefär en matsked av smeten och klicka ut på dubbla bakplåtspapper. Om du vill ha tjocka mumsiga kakor så behöver du bara trycka lite lätt på “bollarna”, och vill du ha tunnare men lika mumsiga kakor så trycker du ut de till önskad storlek. Vi gjorde hälften tjocka och hälften tunnare och kan gå i god för att båda varianter är fantastiskt goda, även om vi nog ändå båda föredrog den tjockare.



Sätt sedan in mitt i ugnen i 175 grader. Håll ett nogsamt öga på kakorna så de inte bränns eller blir torra! Mellan 11-13 minuter är lagom men det beror på din ugn. Vill man ha lite krispiga kanter så kan man gott låta de stå inne lite längre. Bli inte orolig över att de är mjuka och inte håller ihop om du försöker röra dom när du tar ut dom, låt de bara få stå och svalna i tio minuter så kommer de att stelna.

Hoppas det smakar :)

PS, En kort uppdatering på hälsoresan If you don't wear it, don't share it: Både jag och Johan känner nu att vi har en god grund att stå på både gällande kost och träning men nu är det dags att lägga i en högre växel. Det vill säga inte så mycket av att äta kakor utan åter till att äta enligt våra metaboliska typer och för min del ska jag lägga in lite intervallträning en dag i veckan utöver mina två dagar styrkepass för att öka fettförbränningen. Det närmar sig trots allt oktober..


Ha det bra!