God morgon!

Titeln på denna bloggen är, "En bra start på dagen" och givetvis ska det då handla om frukost, vilket jag antar att du redan listat ut.

Har du tänkt på att frukost, för de flesta, är en måltid som nästan helt är kolhydratbaserad. Om vi tar och tänker efter, vad brukar man äta till frukost? Det brukar vara bröd i alla former, flingor, gröt osv, det vill säga frukostmåltiden brukar vara en kolhydratbomb. Visst kan man äta kolhydrater, dock tycker jag att man bör se över hur mycket och i vilken form man äter dem. Kolhydrater är en sockerart, och som du säkert vet är det inte bra att ha ett högt intag av socker. När ditt blodsocker höjs, utsöndrar din kropp insulin för att ta hand om sockret i blodet. En del av detta sockret kommer gå till energi till bland annat din hjärna och celler men en del kommer också att omvandlas till fett, vilket dom flesta inte vill. Jag kommer diskutera socker i en senare blogg.

I min kost försöker jag undvika att äta spannmål. Anledningen till det är dels att jag vill ha ett så litet intag av gluten som möjligt och den andra anledningen är mängden kolyhdrater, jag äter därför sällan bröd.

Vad äter jag då istället för den traditionella svenska frukosten.

Min frukost ser lite olika ut beroende på om jag ska träna direkt på morgonen eller om jag ska åka iväg och jobba. I båda fallen brukar jag börja dagen med en lätt frukost i form av en smoothie.

Smoothien består av:

  • Blandade frysta bär
  • Ägg
  • Mjölk
  • Protein-pulver
  • Kokosolja
  • Kakao
Det som jag antar sticker ut lite i blandningen är äggen. På dagar då jag inte tränar brukar jag ta i några ägg, råa då vill säga, för att göra smoothien lite matigare. Om jag ska träna hoppar jag över äggen eftersom jag då inte vill ha allt för mycket mat i magen för då presterar jag inte så bra som jag skulle kunna. Ibland tar jag även i lite grukmeja för extra antioxidanter och på grund av gurkmejans anti-cancer egenskaper.

Nästa blogg kommer handla om socker och hur vår kropp hanterar och påverkas av det...

Ha det bra och håll dig aktiv!