Hej allesamman!

Jag har nyligen köpt en bok, jag läser sällan böcker eftersom jag har problem att finna ro till att bara sitta ner och läsa. Men nu har jag hittat en bok som handlar om något som verkligen intresserar mig. Boken heter Good calories Bad calories, skriven av Gary Taubes. Trots att denna boken kom ut för några år sedan är den fortfarande högst relevant. Jag har bara kommit cirka 20 sidor in i boken och har redan fått lära mig att redan i mitten av 1800-talet hade man löst gåtan till varför vi blir feta av bland annat herr William Banting. Den vetskapen blev även då ifrågasatt men vann helt enkelt eftersom det fungerade och för att bevisen var entydiga. Men vad hände sen? Samhället gjorde en helomvändning och forskare hittade helt plötsligt nya metoder som skulle vara de rätta (med lite hjälp av intresseorganisationer). Det är samma metoder och riklinjer vi lever efter idag. Problemet är att de inte fungerar i avseendet gällande helhetshälsa utan endast på enstaka punkter. Till exempel genom att propagera för minskat fettintag gick det att sänka kolesterolvärdet hos den amerikanska befolkningen men det gjorde inte i sin tur att folk blev smalare eller friskare. Utan vad har hänt? Om du inte vet svaret så se dig omkring. Befolkningen blir fetare och sjukare, och det går längre ner i åldrarna vilket är tragiskt. Samma sak händer här i Sverige så det är något som inte stämmer med de riktlinjer som finns idag gällande vår kost.

Detta blir ett väldigt kort inlägg. Jag ville bara dela med mig av vad jag just läst.

På återseende!

/Johan