De flesta av oss kan nog relatera till de dagar (oftast söndagar...) då man inte känner för att laga mat utan vill ha något snabbt, gärna salt, fett och hemlevererat. Har man som jag och Johan valt en hälsosammare livsstil så är det inte ett alternativ att beställa hem en pizza trots att det kan kännas enkelt och bekvämt. Just en sådan söndag hade vi nyligen och jag bestämde mig för att göra en pizza. Pizza är trots allt snabbt, enkelt och kan göras med det som finns hemma. Perfekt om man har lite rester av kyckling, kött, diverse pålägg, grönsaker m.m. Med andra ord kan man göra pizza som kan ätas helt utan att smutsa ner samvetet men ändå tillfredsställa suget. Därför delar jag med mig av min favoritpizzadeg som lämpar sig för de flesta.





Glutenfri pizza deluxe

Pizzadeg:

Ingredienser:

- 100 g riven ost
4 ägg
- 0,75 dl vatten
- 1 msk fiberhusk
- 0,5 dl mandelmjöl
- 0,25 dl kokosmjöl
- Lite salt

Gör så här:

1. Börja med att sätta ugnen på 175 grader.


2. Använd elvisp och vispa ihop alla ingredienser men rör i osten sist. 


3. Låt stå ca 5 min. Fördela degen tunt på en plåt.

4. Grädda i ugn ca 15 minuter




Tomatsås:

Ingredienser:

- Tomatpuré
- Basilika (gärna färsk, men vi har alltid lite olika örter i frysen och fryst basilika går lika bra)
- Salt och peppar


Gör så här:

Blanda ihop alla ingredienser i en skål. Fördela ett jämnt lager på den bakade pizzabotten. Lägg sedan på önskat pålägg på pizzabotten och grädda i 200 grader tills osten smält och allt fått fin färg!

Jag väljer nästan alltid mozzarella och riven ost, men så är jag väldigt förtjust i mycket ost på pizzan. Utöver ost har jag gärna som i detta fall ekologisk salami och svamp på pizzan. Som sagt, använd det som finns till hands och prova gärna något nytt!
Till pizzan gör jag alltid en vitlökssås, det är ju så gott. Jag varierar gärna även den, men till pizzan valde jag följande variant:
Vitlökssås:
Ingredienser:


- 1 burk creme fraiche
- 1 pressad vitlöksklyfta
- Rivet citronskal efter smak
- Salt och peppar.
Gör så här:

Blanda samman alla ingredienserna i en skål. Avsluta med att riva i lite citronskal och rör om.

Riven citron ger en fräsch och lätt smak vilket är gott till den matiga och ostiga pizzan.


Till detta serverades en fräsch grönsallad.


Hoppas det smakar!

Rebecca