Då har det alltså redan hunnit gå 4 veckor sedan vi påbörjade vår hälsoresa och det har hunnit hända en hel del både fysiskt och mentalt. Målet med detta är att vara i bästa möjliga form inför vår resa till Tanzania/Zanzibar i oktober. Oktober känns långt bort i sommarvärmen som vi just nu får njuta av, men tiden springer på och vi fortsätter att hålla fokus.

Rebecca summerar:
För min del har det blivit en stadig viktnedgång med 4,3 kg på fyra veckor. Jag väger i dagsläget mindre än vad jag tidigare har gjort i vuxen ålder. Min vikt har legat stadigt under de senaste 3 åren och de här "sista" kilona har känts väldigt svåra att bli av med. Jag har nämligen tidigare varit överviktig och för 3-4 år sedan beslutade jag mig för att ändra min livsstil och gick då ner ca 20 kg. De kilona var "lätta" att bli av med när jag slutade äta en massa socker och rörde på mig mer, men sedan har det i princip stått still på vågen. Detta trots att jag tränat mycket och ätit relativt hälsosamt. Jag har tränat hårt ca 4-5 ggr/vecka och vant mig vid att ha ont lite här och där i leder och muskler. Problemet tycks snarare ha legat i att jag tränat för mycket! Så när det var dags att skriva nytt träningsprogram tyckte Johan att jag skulle prova att träna mindre och göra små justeringar i min kost. Och jag måste (tyvärr) erkänna att han hade rätt även denna gången. Nu är jag egentligen inte den som bryr mig så mycket om vilka siffror som står på vågen utan mer om mitt välmående och glädjen i att känna att jag har en stark och funktionell kropp. Detta till trots kan jag inte förneka att det känns bra att ha förlorat kilon i form av fett genom att träna mindre och äta i samma mängd som tidigare. Det bästa är dock att jag inte har ont i kroppen längre, inga trötta och ömmande muskler, ingen mer nackont och mer energi. Det kan jag väl tycka är ganska bra resultat efter endast fyra veckor :)


Johan summerar:
Om jag ska summera mina senaste fyra veckor med ett ord är det ordet självinsikt. För min del har det svåraste hindret för att uppnå en hög nivå av välmående varit att lista ut vad det var jag gjorde för fel. För även om jag åt bra och tränade mycket så mådde jag rent ut sagt skit. Var alltid trött och orkade inte göra någonting för minsta lilla grej kändes som en stor ansträngning och på toppen av det så kunde jag sällan sova en full natt. Jag var helt enkelt i en nedåtgående spiral som var tvungen att hävas för att kunna komma tillbaka till min forna form när jag var full av energi. Under de senaste fyra veckorna har jag fokuserat på att ackumulera energi genom aktiv meditation så som lugna promenader och verkligen försöka stressa ner och släppa främst på de höga krav jag ställer på mig själv. Jag har kommit till insikt att jag måste låta saker få lov att ta tid, innan har jag gärna försökt göra saker så fort och pressat mig själv till en nivå jag inte kunnat hantera. Det var inte förrän Rebecca påpekade att jag borde ta det lite lugnt och låta saker ta sin tid förrän jag själv började fundera ordentligt på vad det betyder.

När vi började med denna hälsoresan var ett av mina mål att kunna förbättra min sömn och jag hade en del punkter som jag visste att jag kunde titta närmare på för att lösa problemet. Ett av dem var matkänslighet vilket jag undersökte med en matdagbok och det andra var att stressa ner och ackumulera energi.

Resultatet efter fyra veckor är bättre än vad jag kunde förvänta mig. Efter att jag genomfört matdagboken under några veckor märkte jag att jag sov bättre de dagar jag undvek mjölk och på de dagar då jag tagit tid innan sängdags att stressa ner genom en promenad och att undvika dator och tv. Den senaste veckan har jag sovit mycket bra hela veckan och det har gjort en väldigt stor skillnad på min livsenergi och mitt humör. Mina resultat från träningen har också gått framåt och jag har blivit starkare inom alla de övningar som var med på träningsschemat. Kvar nu är bara att inte falla av vägen utan fortsätta livet ut.

Vad dessa fyra veckorna lärt mig är verkligen hur viktigt det är att inte spendera mer energi än man kan ackumulera för till slut tar energitanken slut och jag kände att jag var nära botten och vände. Nu fylls energitanken på för varje dag!

Nedräkningen fortsätter, bara 2 månader kvar nu! Fortsätt häng med på If you don't wear it, don't share it!


Vi har hälsa som livsstil!

Johan & Rebecca



Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!