Jag har skrivit tidigare om meditation och att jag använder mig av det för att hantera mina stressnivåer och för att varva ner efter en hektisk dag. Många jag pratat med tycker det här med meditation är någonting konstigt och förkastar gärna idéen innan man provat. Om det är någonting jag lärt mig genom alla dessa år med att läsa böcker om hälsa är det att närma mig nya koncept och idéer med ett öppet sinne. Meditation i olika former fungerar väldigt bra för mig, att meditera betyder inte att man nödvändigtvis måste sitta på en matta med tända ljus och benen i kors i flera timmar, om man nu inte vill göra det så klart. Utan det finns många olika typer av meditation, t.ex kan en stillsam promenad vara en typ av meditation. Målet när jag mediterar är att rensa huvudet och ta vara på lugnet i stunden.

Här är ett bra tips från Paul Chek om aktiv meditation som jag tycker fungerar väldigt bra. Jag har använt mig av aktiv meditation ett flertal gånger. Främst gör jag det i samband med när jag stretchar för stretching för mig är redan en form av meditation.

Anledningen till varför jag mediterar är för att balansera energin jag spenderar med den energin jag ackumulerar, alltså förhållandet mellan Yin och Yang. Meditation är också ett perfekt tillfälle att släppa alla de saker som tynger och oroar mig och har gjort att jag kan tänka klarare med ett öppnare sinne.

Här är en video där Paul Chek demonstrerar en form av aktiv meditation. Testa det gärna och se vad ni tycker!



Ha det bra!


Johan

Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!