När jag handlar mat försöker jag alltid köpa ekologiskt i den mån jag kan. Även om vissa varor kostar mer känner jag att det är ett pris jag gärna betalar för att slippa hälsorelaterade problem i framtiden. De pengarna jag lägger på bra mat nu kommer jag slippa lägga på läkarbesök och mediciner i framtiden (hoppas jag!).

Jag har på senare tid börjat fundera mer och mer på vad det innebär att driva ett ekologiskt jordbruk och vilka regler de kravmärkta gårdarna måste följa. Som ni säkert redan vet finns det olika märkning på ekologiska varor. Dels finns kravmärket men också den ekologiska märkning som eu har. Reglerna för de båda skiljer sig åt, från det jag studerat än så länge är reglerna för kravmärkt hårdare än de regler som krävs för att bli godkänd som ekologisk odling enligt EU-reglerna.

Här är några saker som skiljer Kravmärkt från EU-ekologiskt

- Alla ekologiska grisar skall vara ute. För EU-ekologiskt räcker utevistelse på en betongplatta. För att bli en Krav-gris krävs att djuret får beta och böka utomhus på gräs och kan svalka sig, till exempel med gyttjebad. Krav-grisar skall också, i enlighet med sin instinkt, kunna bygga bo när de skall grisa.

- Blir djuren sjuka säger EU-ekologiska reglerna att bönderna skall "snabbt försäkra sig om att skadan och smärtan minimeras och att det berörda djuret tillfrisknar så fort som det är möjligt". Krav-reglerna säger att hela djurbesättningen, inte bara det eller de sjuka djuren, kan komma att underkännas om inte producenten omedelbart åtgärdar sjukdomen.

- De EU-ekologiska reglerna säger att djuren skall ha ständig tillgång till utevistelse, lämpligt bete för att tillgodose beteende och näringsmässiga behov , lämpliga liggplatser och strömaterial, att det är förbjudet att isolera djur och att djurtäthet skall vara låg.

- Krav-regelerna säger dessutom bland annat att kor skall få vara för sig själva när de skall kalva, att de nyfödda kalvarna skall få dia de första tre till fyra dagarna samt att värphönor skall kunna bada i riktig sand för att hålla fjäderdräkten ren.

- EU-ekologiskt säger att slaktmetoderna skall vara så snabba och fria från smärta som möjligt. Enligt Krav-reglerna skall djuren inte heller behöva se när andra djur slaktas. 

-  EU-ekologiskt har inte regler för vilka tillsatser som får användas i animaliska ekolivsmedel, men det har Krav. Till exempel tillåts en viss mängd nitrit enligt EU:s ekologiska regler men inte enligt Krav. Nitrit används för att ge produkter en röd färg och för att förlänga hållbarheten. Krav menar att nitriter kan omvandlas till nitrosaminer i våra magar och dessa diskuteras kunna vara cancerframkallande. 

- Krav tillåter ingen typ av konstgödsel. Eu-ekologiskt godkänner inte lättlösliga mineralgödsel.

Du kan läsa mer om olika skillnaderna här: Skillnad mellan Kravmärkt och EU-ekologiskt.

Eftersom mitt intresse för odling och just ekologisk odling växer så kommer jag börja läsa mer om vad Kravmärkt innebär och om hur jorden fungerar. Redan nu vet jag hur viktigt det är att all organismer i jorden lever i symbios med varandra och inte blir störda av besprutning och demineralisering av jorden. Alla organismer som lever i jorden är där av en anledning och om vi stör dem kommer det påverka oss mer än vi tror. Jag kommer skriva ett mer ingående inlägg om hur viktig jordkvalitén är senare när jag är mer påläst. Men jag kan redan nu säga att om vi fortsätter ta död på organismerna i jorden i samma takt som vi gör nu med all besprutning så kommer det snart inte finnas någon näring kvar i jorden för växterna vilket kommer betyda att det inte finns någon näring kvar till oss människor!

 Detta var bara lite ventilering från min sida. Men håll utkik efter inlägg i framtiden som handlar om just jordkvalité och hur organismerna i jorden spelar en viktig roll för den mänskliga överlevnaden.

Ha en fortsatt härlig dag!

/Johan

PS. Glöm inte att gå med i vår facebookgrupp, vi växer sakta men säkert vilket glädjer mig oerhört!