Ja det är egentligen inte svårare än så för mig att hålla på med hälsoresan If you don't wear it, don't share it!. Uppdateringarna om hur det går och vad jag gör börjar tunnas ut och det beror på att jag egentligen inte gör så mycket. Mitt upplägg är ju, som är beskrivet här: Vi har hälsa som livsstil!, mycket enkelt. Det går helt enkelt ut på att äta god mat, träna tillräckligt så det inte blir som innan när jag gjorde det på tok för mycket, stressa ner och samla energi samt stretcha och det är precis det jag gör varje vecka sen den här hälsoresan påbörjades.

Resultatet det har givit mig än så länge är jag mycket nöjd med, jag känner mig både piggare och kan se att jag utvecklas och blir en starkare version av mig själv. Idag var första träningspasset på den nya 4-veckors iterationen och jag har märkt att jag blivit starkare inom alla övningar vilket är ett gott tecken på att min kropp börjar återuppbygga sig från min tidigare nedgångna och utbrända kropp.

Dagens träningspass bestod av:
- Front squat
- Marklyft
- Utfall i flera riktningar
- Dips
- Roll out på gymboll
- Knäsittande på gymboll (Video där jag demonstrerar finns här: Balans-/stabiliseringsträning)

Som ni kan se bygger jag upp mina träningspass på ett sätt så jag tränar kroppen i alla olika rörelseplan och utgår ifrån något som Paul Chek kallar för Primal Movement vilket helt enkelt är olika rörelsemönster t.ex. tryck, drag, böj osv. För att få en stark funktionell kropp som är stark i alla rörelseriktningar är det viktigt att träna på alla rörelsemönster och alla rörelseplan. Det kommer ett inlägg i framtiden där jag går mer in på kroppens mekanik och olika rörelsemönster och rörelseplan. Men om ni har någon fråga kring det redan nu så skicka in den så kan jag svara lite kort.

Efter träning är man alltid förtjänt av bra mat så detta blev min kvällsmat

Blomkålsris med hemmaodlad sallad och lammfärsköttbullar, toppat med getost och paprika
För att avsluta dagen ikväll kommer det bli stretching med min kära gymboll. Är riktigt glad att jag till slut köpte den efter att ha funderat en stund men gymbollen är riktigt användbar och kommer väl till hands när jag ska stretcha. Den är speciellt bra när man ska stretcha bröstet och öppna upp bröstkorgen.


Det var allt för idag!

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Johan


Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!