Då är ännu en vecka slut och en ny har påbörjats. Det har redan gått 2 veckor men det är fortfarande en bra bit kvar innan jag och Rebecca har nått vårt mål med denna hälsoresa som slutar 1 Oktober.

Egentligen kommer vår resa mot bättre hälsa och välmående aldrig att ta slut, den kommer bara övergå i nya former och skepnader men för att ständigt kunna ta sig framåt och fortsätta utvecklas är det viktigt att sätta upp tydliga mål. Med tydliga mål som går att mäta på något sätt är det enklare att hålla motivationen upp men det blir också lättare att styra sig själv och sitt liv mot en fast punkt.

Du kan läsa mer om varför vi håller på med If you don't wear it, don't share it! i vårt inledningsinlägg som du hittar här: Vi har hälsa som livsstil.

Under veckan som gått har vi båda fortsatt med att komma in i rutinerna och hitta balansen mellan energi vi spenderar och energi vi ackumulerar. Vid varje veckoslut går vi båda igenom våra träningsresultat för att se att vi ständigt förbättrar oss vilket vi i nuläget gör. Om vi däremot vid något tillfälle märker att resultaten stannar av eller går åt fel håll måste vi börja se över om vi får tillräckligt med vila, mat eller om övningarna i träningsprogrammet är tillräckligt utmanande.

Under veckan har jag fokuserat mycket på maten jag äter för att ytterliggare individanpassa den för mina specifika behov. Till hjälp har jag använt mig av metabolisk typing och en matdagbok.  Rebecca har också tittat en del på kosten men på ett annat sätt. Just nu fokuserar Rebecca mer på periodisk fasta och har haft väldigt goda erfarenheter från det. Mer om hur hon går till väga kommer hon själv att berätta om i ett framtida inlägg.

Under veckan har vi också använt oss av 80/20-regeln. För oss innebär det att vi lever enligt Hälsa som livsstil 80% av tiden men har möjligheten att släppa på tyglarna 20% av tiden. Eftersom Rebecca firade sin födelsedag denna veckan var det ett perfekt tillfälle att utnyttja de tjugo procenten till att verkligen njuta av god mat, dricka och en smarrig efterrätt. Eftersom vi stod för all mat själva till födelsedagsfesten kunde vi styra vilken mat som serverades. Vi tillagade en stor grillad tacobuffé med kyckling, lax och kött vilket egentligen allt är inom ramarna för Hälsa som livsstil. Dock passade vi på att unna oss både ett och två glas vin/öl tillsammans med familj och goda vänner.

80/20-regeln passar utmärkt när den kan användas på ett sätt som gör mer nytta än skada. Stressen över att alltid försöka leva nyttigt eller äta på ett visst sätt kan skapa större skada än det är att vid några tillfällen äta eller dricka något onyttigt. Personligen tycker jag att 80/20-regeln har gjort att jag uppskattar de stunder mer när jag kan njuta av t.ex en kall öl och någon god mat som jag normalt sätt inte brukar äta av olika anledningar. Dock har detta avvikandet inte gjort att vi på något sätt har tappat riktningen eller farten mot det mål vi har utan nu är det direkt tillbaka till If you don't wear it, don't share it! och nedräkningen inför resan till Tanzania/Zanzibar fortsätter.

Ha det bra och fortsätt följ med på resan If you don't wear it, don't share it!

Johan

Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!