Målet med holistisk hälsa är att individanpassa alla de parametrar associerade med en god fungerande kropp och ett välmående sinne, detta är därför ett viktigt steg på min och Rebeccas hälsoresa If you don't wear it, don't share it!.

Alla är vi individer och även om vi i grund och botten fungerar på samma sätt finns där skillnader som måste tas i beaktning när vi talar om hälsa och designar allt från träningsprogram till kostscheman.

Idag har jag tänkt prata lite om hur jag individanpassat min kost utifrån mina behov och hur du själv kan ta reda på vad som är rätt för just dig.

När det kommer till kost finns det många delade meningar om vad och hur vi bör äta. Det finns fler dietböcker än jag någonsin kan läsa men väldigt få av dem är anpassade utifrån människors individuella behov. Vi har allt från LCHF, GI, Atkins, Medelhavsdieten, vegetarisk kost och så vidare där alla säger att detta är sättet vi bör äta. Nu på senare tid är det mycket LCHF och att det är den enda rätta vägen, innan dess var det GI, Medelhavsdieten osv. Jag tror ni förstår var jag är påväg. Dieter är lite som mode, det kommer och går.

Även om många mår bra på t.ex LCHF eller medelhavsdieten är det ingenting som säger att det fungerar för alla. Det är därför fel väg att gå att rekommendera en typ av diet till någon utan att först tagit reda på personens individuella förutsättningar. Ta reda på de individuella behoven kan man göra genom någonting som kallas för metabolisk typ. Vad det innebär är att man tar reda på det optimala förhållandet mellan kolhydrater, protein och fett för en enskild individ. Utifrån den metaboliska typen kan man avgöra om det passar bäst med en LCHF-liknande kost eller någonting motsatt.

Metabolisk typ kan delas in i tre delar.
- Proteintyp - Bör äta en LCHF liknande kost med mycket begränsad mängd kolhydrater. Förhållandet är ca 75 % protein och fett och 25% kolhydrater.
- Mixad typ - Kan äta en en blandning mellan LCHF och medelhavsdieten. Här är förhållandet 50% fett och protein och 50% kolhydrater
- Kolhydrattyp - Detta är motsatsen till proteintypen. Här fungerar man bäst på en kolhydratbaserad kost där förhållandet är ca 75% kolhydrater och 25% protein och fett.



Det som till stor del avgör vilken metabolisk typ vi tillhör är vårt ursprung. Dvs om båda dina föräldrar är av nordiskt ursprung är sannolikheten större att du är en proteintyp än om dina föräldrar är från t.ex. Asien där de är mer åt kolhydrattypen. Anledningen till varför vårt ursprung spelar in beror på vilken mat som finns tillgänglig där vi bor. I norden är tillgången till frukt och grönt begränsad delar av året på grund av vintern och vi förlitar oss mer på kött vilket förklarar varför LCHF fungerar så bra här i Sverige.

Det är dock inte säkert att din metaboliska typ alltid kommer vara den samma. Den kan ändras beroende på faktorer så som stress, träning, svamp- och parasitinfektioner med mera så det gäller att vara vaksam.

Här finns ett test du kan göra för att se vilken metabolisk typ du har:  Testa din metaboliska typ
Frågorna är på engelska och du måste fylla i din epost för att kunna göra testet.

Ett annat sätt att ta reda på din metaboliska typ är att vara vaksam och lyssna på kroppen och genom att föra en matdagbok. Testa helt enkelt genom att laborera med förhållandet mellan fett, protein och kolhydrater och håll koll på när du mår som bäst. Det är här matdagboken kommer in och kan hjälpa dig med det.

I din matdagbok skriver du ner vad du äter och vilket förhållande måltiden har det blir på så sätt lättare att hålla koll hur du reagerar dels energimässigt men även om du har någon form av känslighet mot maten du äter.

I ett senare inlägg kommer jag ge exempel för hur du kan strukturera upp din matdagbok och ge ett exempel från min personliga matdagbok.

Min personliga metaboliska typ är proteintypen, jag äter därför en LCHF-liknande kost. Rebecca är däremot av den mixade typen och kan hantera mer kolhydrater än mig. Men kom ihåg att den metaboliska typen kan förändras under tiden som kroppen är i förändring så inte förrän din kropp är i full balans kan du vara helt säker på vad din metaboliska typ kommer vara framöver.

Detta är var jag åt till kvällsmat idag där förhållandet mellan protein, fett och kolhydrater är ca 75% - 25%.
Ungsbakad lax med sötpotatis- och blomkålsmos med en grönsallad.

Om du vill lära dig mer om metabolisk typ kan jag rekommendera Paul Cheks bok - How to Eat, Move and Be Healty. Eller The Metabolic Typing Diet av William Walcott.

Det var allt om metabolisk typ för idag!

Glöm förresten inte att gilla Hälsa som livsstil på facebook: www.facebook.com/halsasomlivsstil.
På facebooksidan skriver jag saker som händer runt om kring Hälsa som livsstil så gå in och kika. Där får du också reda på när jag postar nya inlägg här på bloggen.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

Johan

Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!