Ett steg mot bättre hälsa är att optimera sin dygnsrytm. Sömn är en väldigt viktig komponent i att bli den bästa versionen av sig själv. Sover man dåligt speglar det lätt av sig på andra delar av livet vilket jag själv kan bekräfta. Eftersom ett av mina största problem är just sömnen, jag har svårt att somna och även problem med att sova sammanhängande under längre stunder, är det kritiskt att optimera dygnsrytmen. Även om min sömn blivit mycket bättre sen jag började stressa ner har jag fortfarande inte fullt återhämtat mig.

Brist på sömn har en rad olika negativa hälsoeffekter, under sömnen är det tid för kroppen att återhämta sig både fysiskt och psykiskt. Det sägs att kroppen genomför sin fysiska reparation mellan kl 22 till kl 02 och den psykiska reparationen mellan kl 02 till 06. Det är därför viktigt att ha en dygnsrytm som är optimerad för sömn mellan kl 22 till 06.

Eftersom jag personligen sovit väldigt dåligt under en tid har det påverkat både mitt psykiska och fysiska välmående. Jag har haft problem med mitt kortvariga minne, låg energinivå, humörsvävningar och problem med att känna lycka och göra saker bara för det är roligt. Jag har även tappat en hel del muskelmassa till följd av överträning och lite sömn vilket lett till att min kropp varit i ett nästan konstant kataboliskt tillstånd (nedbrytning).

Sömn är det mest anaboliska (uppbyggnad) tillståndet kroppen kan vara i, det är därför man brukar säga att muskler inte byggs i gymmet utan när man vilar. När man tränar bryts musklerna ner för att sedan återbyggas starkare när man sover.

Så vad är då en normal dygnsrytm?
Det är så enkelt som att följa solen, när solen går ner är det dags att sova och när solen går upp är det dags att stiga upp. Det finns olika hormon i kroppen som står för uppvaknande och sömn som styrs av ljuset, jag har tidigare skrivit ett inlägg om det som du kan läsa här: Sover du för lite?

Några bra tips för att optimera din dygnsrytm är:

- Gå upp med solen och lägg dig med solen
- Undvik stimulerande drycker så som kaffe och starkt te efter kl 15. Koffein stimulerar utsöndringen av stresshormonet kortisol som hindrar dig från att sova.
- Släck lampan. Eftersom sömnhormonen styrs av ljuset är det viktigt att dimma ner belysningen, även ljus från tv:n och datorn påverkar.
- Undvik träning sent på kvällen. Precis som med stimulerande drycker utsöndrar träning även stresshormon vilket kan göra det svårare att somna.
- Matallergi/känslighet kan också påverka sömnen. Om du vaknar mitt i natten och känner dig varm och svettig (nästan febrig) kan detta bero på överkänslighet mot något du ätit. Om du lider av svåra sömnproblem kan detta vara värt att kolla upp.

Under min elimineringsdiet som jag genomförde för några veckor sedan märkte jag att min sömn blev bättre när jag uteslöt vissa råvaror, där ibland mjölkprodukter.

Jag har också märkt att lugna kvällspromenader eller stretching innan jag lägger mig fungerar väldigt bra tillsammans med en kopp Yogi Bedtime som innehåller lugnande örter som i alla fall gör mig sömning, kan vara värt att prova för er andra som också har problem att somna ibland.


Det var allt för idag, vi hörs snart igen.

Johan

Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!