Sen jag och Rebecca påbörjade If you don't wear it, don't share it! har jag utvecklats väldigt mycket. Inte så mycket kroppsligt, även om det går att se skillnad, utan snarare mer inombords. Eftersom mina hälsoproblem snarare är mer rotade i det själsliga än kroppsliga har det varit en ny och spännande resa för mig. Jag har aldrig reflekterat ordentligt över om hur stor påverkan stress och negativa tankar kan ha på kroppen även om jag läst en del om ämnet tidigare.

Eftersom kropp och själ hänger ihop gå det inte att enbart titta på en av dem för att hitta en lösning på sina hälsoproblem utan båda behöver utvecklas tillsammans. Kroppen gör det huvudet tänker, varje tanke utför en kemisk reaktion i kroppen. När man till exempel blir psykiskt stressad över någonting går kroppen direkt in i attack eller försvarsläge genom att förstärka alla kroppens sinnen och skickar ut mer blod i musklerna för att kunna hantera situationen.

Jag har sedan början av  If you don't wear it, don't share it! arbetat med att jobba med mitt inre lugn, att kunna varva ner och släppa stress från alla de krav som ställs på en, jag har även fått jobba med de krav jag ställer på mig själv vilket har hjälpt mig komma till djupare insikt om vem jag är själsligt och vad jag vill göra. Helt enkelt utvärdera mina mål och drömmar och hur jag ska nå dem.

Allt detta låter väldigt flummigt och det är det men för min del fungerar det. Sen jag började jobba mycket med att ackumulera energi genom bland annat aktiv meditation och att hålla mig borta från saker som stressar mig fysiskt och psykiskt till exempel överträning, "dålig" mat och orimliga krav känner jag att jag utvecklats själsligt och blivit en gladare och mer energirik människa.

Hälsa handlar om mycket mer än att bara äta rätt och träna vilket jag själv kan relatera till. Man får inte glömma bort att vi människor är komplexa varelser där tanken och själen är minst lika viktigt att arbeta med som de ytliga musklerna.

Vila, lugn träning och bra mat har varit receptet för mig de senaste 4 veckorna och det har givit mig bättre resultat än vad jag kunnat hoppas på. Jag känner mig både gladare och bränsletanken har blivit påfylld med mer livskraft än tidigare. Det var längesedan jag bara kunde gå runt och le för mig själv och veta att jag har energi att spendera på saker jag tycker är roligt och på människor jag älskar.

Jag har tidigare varit både mentalt och fysiskt utbränd utan att göra något åt det förrän nu. Det har varit en lång och tuff tid för mig där jag känt att jag inte orkade bry mig om saker och att allting kändes så jobbigt trots att det var saker jag tidigare tyckte var roliga att göra. Ibland krävs det att man blir ordentligt nedgången eller sjuk för att få tummen ur bakändan och göra en förändring.

Tack vare att jag satt upp tydliga mål för mig själv har jag kunnat utvecklas och ta mig i den riktningen som gör mig glad och får mig att må bra. Mina tidigare sömnproblem blir bara bättre och bättre och jag känner att jag får mer energi för varje dag och att jag blir gladare och ser ljusare på livet och allt det jag vill lyckas åstadkomma.

Mitt tillvägagångssätt var egentligen väldigt enkelt och krävde ingen ansträngning vilket var precis det jag behövde. GÖRA INGENTING! Bara ta det lungt, samla en massa energi och njuta av varje stund.

Ibland är det så enkelt som att inte göra någonting utan bara vara!

Så det jag tar med mig och fortsätter jobba med är helt enkelt, ta det lungt. Man måste inte alltid göra saker, man måste inte alltid vara aktiv. Ta tid och återhämta dig och njut av livet. Balansera energin du spenderar med energin du ackumulerar och omge dig av människor som ger och inte tar din livskraft, detta är saker jag vetat länge men nyligen lärt mig använda i mitt eget liv. Det är lättare att prata om hälsa och vad det innebär än det är att leva det. Det är just därför jag nu stolt delar med mig av det liv jag lever med HÄLSA SOM LIVSSTIL, If you don't wear it, don't share it! Jag avrundar detta inlägg med ett citat från en väldigt vis varelse.

"Underskatta inte värdet av att göra ingenting, av att bara ströva omkring alldeles ensam, lyssna på allt som man inte kan höra och bara ha det så bra." - Nalle Puh

Ta hand om er allihop!


Johan


Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!